Stellantis a čínska spoločnosť Contemporary Amperex Technology (CATL) plánujú v Európe postaviť závod na výrobu lacných batérií do elektromobilov. Podľa vyhlásenia Stellantisu pôjde o lítium-železo-fosfátové batérie. Firmy sa zatiaľ síce nedohodli ani na mieste výstavby či veľkosti závodu, no uvažujú o založení spoločného podniku, do ktorého budú obe prispievať rovným dielom. Informuje o tom agentúra Blooomberg.
„V súčasnosti nemáme v Európe žiadnu kapacitu na výrobu LFP batérií. Počas nasledujúcich piatich rokov budú predstavovať veľmi dôležitú technológiu,“ povedal Maxime Picat, výkonný viceprezident Stellantisu. Podľa informácií agentúry Reuters stavia automobilka v Európe tri závody označované ako gigafactory vo Francúzsku, v Nemecku a Taliansku.
LFP batérie sú u automobilových výrobcov čoraz populárnejšie, pretože sú lacnejšie a stabilnejšie než články na báze niklu používané vo väčšine elektromobilov. Hoci majú nižšiu energetickú hustotu, čo má za následok kratší dojazd, ich výkon je vďaka technologickým pokrokom čoraz lepší.
Výrobcovia batérií z Číny sú zodpovední za zhruba 80 percent celosvetových dodávok batériových článkov. Čínske spoločnosti navyše vlastnia významné ťažobné a spracovateľské zariadenia nielen doma, ale aj v zahraničí. Kontrola nad dodávateľským reťazcom v oblasti elektromobilov sa stala zdrojom geopolitického napätia medzi Čínou a Západom, predovšetkým Spojenými štátmi a Európou.
CATL dominuje celosvetovému trhu s batériami. Medzi jej klientov patria napríklad Tesla, Volkswagen či Hyundai. Firma pokračuje v plánoch na výstavbu závodu v Maďarsku a v januári spustila výrobu v závode v nemeckom Erfurte, ktorý bude dodávať batérie do modelov BMW.