Virtuálna realita je určená je ako doplnok liečby pre ľudí s duševnou poruchou, najmä depresívnymi syndrómami. Ako TASR za Svet zdravia informovala Bianka Krejčíová, podľa ich doterajších skúseností má táto metóda priaznivý efekt najmä v oblasti exekutívnych funkcií.
Virtuálnu realitu naplno využívajú od apríla, dosiaľ ju vyskúšalo viac ako 50 pacientov.
Prostredníctvom nej ich vtiahli do nového, upokojujúceho prostredia, kde vykonávali rôzne aktivity trénujúce myseľ. V prostredí zobrazenom ako park napríklad trhali bobule, zbierali drevo a pri padajúcej hviezde si mali niečo želať.
Na zvýšenie sebavedomia
Ako povedal psychológ z trebišovskej nemocnice Richard Bodnár, aplikácia je určená najmä pre pacientov s určitými formami depresívnych syndrómov, u ktorých je jedným z dôležitých symptómov znížené sebavedomie, a tak aj pocit, že nič nezvládnu.
„Zistili sme, že pri plnení úloh vo virtuálnej realite sa u vybraných vhodných pacientov zlepšujú ich exekutívne funkcie, čiže plánovanie, ako vykonať úlohu, kedy ju vykonať a ako úspešne prejsť do ďalšej úlohy,“ vysvetlil.
Takto liečený pacient tiež podľa R. Bodnára začína dôverovať svojim schopnostiam a osvojuje si princíp učenia, čím sa lepšie pripravuje na nasledujúce terapie. Využívanie tejto formy podľa neho pomáha aj s tréningom relaxačných techník, odbúravaním negatívnych myšlienok a podporuje tiež fyzickú aktivitu.
„Pri práci s aplikáciou je potrebné postupovať pomaly. A hoci pôsobí veľmi jednoducho, predstavuje istý základný kameň, na ktorom vieme ďalej stavať. Následne môžeme do aplikácie pridávať ďalšie úlohy a zvyšovať úroveň ich náročnosti. V budúcnosti sa plánujeme zamerať aj na diagnostiku pomocou virtuálnej reality,“ dodáva psychológ.
Vertigo
Viceprezidentka Slovenskej psychiatrickej spoločnosti Slovenskej lekárskej spoločnosti Dagmar Breznoščáková pripomenula, že experti sa kedysi obávali poškodenia mozgu v dôsledku virtuálnej reality. Podľa jej slov sa však v súčasnosti ukazuje, že, naopak, môže pomôcť.
„Pacienti s určitými druhmi ťažkostí môžu robiť veci, ktoré by v skutočnom svete robiť nemohli – napríklad pri akrofóbii si môžu vyskúšať skok z akejkoľvek výšky.“
Aplikáciu pre trebišovskú nemocnicu vytvorila Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia v Košiciach. Prostriedky na realizáciu projektu v hodnote 8 350 eur získala nemocnica z grantu Nadácie Penta.