Podnet informuje, že z areálu bývalej autobusovej stanice na Mlynských nivách v Bratislave sa vyváža kontaminovaná zemina na úsek stavby D4-Podunajské Biskupice, Ivanka pri Dunaji a v budúcnosti je plánovaný vývoz aj na iné úseky.

Historicky znečistená časť

Bratislavská miestna časť Nivy je poznačená znečistením z bývalých chemických fabrík či zbombardovanej rafinérie Apollo, kde v minulosti došlo k únikom škodlivín až do podzemnej vody. Areál bývalej autobusovej stanice, kde je potvrdená environmentálna zaťaž, priamo susedí s miestami bývalých priemyselných a obchodných podnikov Kablo a Chemika.

„Riziková analýza a celkové bodové hodnotenie tejto environmentálnej záťaže bolo stanovené na 87 bodov s veľmi vysokým až vysokým ohrozením podzemných vôd,“ píše sa v podnete.

Zaoberalo sa ním aj vedenie BVS, ktoré informácie v ňom považuje za vážne, preto sa obrátilo na SIŽP. „Ten podnet je hrozivý. Pokiaľ je to pravda, tak okamžite treba konať,“ povedal predseda dozornej rady BVS Radovan Jenčík.

Developeri vraj pôdu triedia

Konzorcium, ktoré diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 stavia, avizovalo pravidelný písomný brífing, ktorý bude sumarizovať aktuálny stav prác.

Developer HB Reavis, ktorý na mieste zbúranej autobusovej stanice buduje nový terminál, tvrdí, že si uvedomuje, že stavia v zóne historicky vystavenej znečisteniu. „V tejto oblasti postupujeme mnohokrát aj nad rámec legislatívy. Spolupracujeme výhradne s certifikovanými dodávateľmi a môžeme garantovať, že pri realizácii projektov postupujeme v súlade s platnou legislatívou a industriálnu záťaž riešime maximálne zodpovedne,“ povedala hovorkyňa HB Reavis Martina Jamrichová.

Do dekontaminácie podložia v území podľa nej doteraz investovali viac ako 16,5 milióna eur. O tom, či je alebo nie je pôda kontaminovaná, rozhoduje podľa developera už počas realizácie projektu odborný geologický dohľad. Znečistená výkopová zemina je podľa HB Reavis odvezená do recyklačného zariadenia na úpravu.

Zemina, ktorá nie je znečistená a bola klasifikovaná ako použiteľný materiál, sa využíva pri budovaní rýchlostných ciest. Spoločnosť EBA, ktorá pre developera odpad spracúva, informovala, že sú odoberané a analyzované vzorky zemín s cieľom rozlíšenia, či je priebežne odťažená zemina nebezpečným odpadom alebo nie.