V rozhovore pre TREND vysvetľuje, že ďalší rozvoj týchto centier bude štát podporovať len v prípade, ak zamieria do regiónov.

Podporujete rozvoj centier zdieľaných služieb na Slovensku. Prečo?

Z nášho pohľadu je téma biznis centier pre slovenskú ekonomiku veľmi dôležitá, pretože tvoria popri výrobe jej druhý pilier, export služieb. Druhý dôvod je vysoká pridaná hodnota, ktorá sa v týchto centrách tvorí.

Už dávno nejde o obyčajné call-centrá. Tieto podniky sa osvedčili a materské spoločnosti z domovských krajín na ne presúvajú nové kompetencie a zložitejšie úkony, takže ich hodnota sa v čase zvyšuje.

Tretí dôvod a to je náš aktuálny zámer, chceme, aby vznikali v regiónoch, čím podporíme rozvoj ďalších častí krajiny.

Štátny tajomník Chovanec: Centrá podnikových služieb podporíme iba v regiónoch

Zdroj: Maňo Štrauch

Podstatou offshore centier je vývoz pracovných úkonov s nižšou pridanou hodnotou do zahraničia, kde je lacnejšia pracovná sila. Aby mohlo centrum optimalizovať výkon, práca je rozkúskovaná na úkony a procesy, ktoré sa opakujú a je možné ich jednoducho kontrolovať. Zamestnanci robia dookola to isté a ich osobný rozvoj či kariérny rast trpí. Centrá pritom zamestnávajú najmä vysokoškolákov, teda tých najvzdelanejších. Je pre krajinu a jej budúcnosť výhodné, ak elita krajiny pracuje v centrách na repetitívnych činnostiach a nerozvíja vlastný biznis či sofistikovanejšie povolania?

Nemajme predstavu, že ide o vypĺňanie excelovských tabuliek alebo nízkonákladové call centrá, ktoré predávajú bambusové ponožky. To možno platilo na začiatku.

Slovenský Dell robí finančné výkazy, ktoré si ráno nájde na stole priamo CEO firmy Michael Dell. Adient robí z dokumentov z celého sveta výkaz, ktorý ide na newyorskú burzu. Iné robia konsolidované účtovné závierky pre firmy, ktoré majú 20-30 pobočiek po svete.

Áno, môžu sa javiť ako bielogolierové fabriky, ale sú to fabriky s vysokou pridanou hodnotou. Platy v centrách podnikových služieb sú také vysoké preto, že robia sofistikované činnosti, nie preto, že sme ako pracovná sila drahí. Firmy sa pokúšali postaviť také centrá v Indii alebo na Filipínach, ale nefungovalo to. Slováci sú veľmi pracovití a dokážu sa rýchlo učiť.

Pokiaľ ide o závody automobiliek či výrobné fabriky iných nadnárodných koncernov na Slovensku, všetci vám povedia, že slovenská pobočka je buď najlepšia na svete alebo jedna z najlepších. Platí to aj pre centrá podnikových služieb.

Pre študenta môže byť práca v centre skvelým štartom kariéry, ale ak bude aj po desiatich rokoch účtovať stále to isté, aj keď akokoľvek dobre, asi na tom nedokáže postaviť vlastný biznis.

Pozrite, ak má niekto v krvi podnikanie, skôr či neskôr skončí pri vlastnom biznise. V centrách robia skôr ľudia, ktorí sa rozhodli pracovať ako zamestnanci v nadnárodnej korporácii a byť za to dobre odmeňovaní. Používajú jeden alebo dva cudzie jazyky a ak zvládnu svoju agendu a chcú, dostávajú zložitejšie úlohy, riešia komplexnejšie veci a posúvajú sa vyššie v hierarchii.

Centrá na Slovensku rastú tempom osem percent ročne, každoročne sa rozšíria o viac ako dvetisíc ľudí, čo znamená, že tímy sa rozširujú a zamestnanci môžu rýchlo stúpať na manažérske pozície. Ľudia, ktorí začínali ako účtovníci, dnes už nerobia bežnú prácu, ale riadia a kontrolujú procesy, niektorí vystúpali tak vysoko, že majú pod sebou dvetisíc až tritisíc ľudí.

Spolužiak začal v IBM pracovať pred desiatimi rokmi ako radový referent, vyrástol na tímlídra a pred piatimi rokmi ho poslali, aby rozbehol finančné centrum IBM v Bulharsku. Dnes riadi jedno z finančných centier tejto firmy v Bratislave.

Počet zamestnancov v tomto odvetví podľa vášho staršieho odhadu presiahne do roku 2020 počet 60-tisíc osôb. Platí to ešte?

Stále to platí, myslím si, že sme na dobrej ceste. Nebude to jednorázový a hromadný nárast, pretože kvalifikovaných ľudí si musíte vypiplať, nenájdete ich tisícky ročne. Chceli sme, aby rástli organicky a to sa aj darí.

Vlani otvorili centrá Capco a Diebold Nixdorf Global IT Operations Center, ďalšie štyri na Slovensku etablované biznis centrá rozširovali aktivity a SARIO má rozpracované ďalšie projekty.

Štátny tajomník Chovanec: Centrá podnikových služieb podporíme iba v regiónoch

Social Media Listening Centre Dellu „počúva“ zhruba 20 najväčších sociálnych sietí Zdroj: Dell

Kde nájdu zamestnancov, keď už teraz je na trhu práce nedostatok kvalifikovaných ľudí a mladí ľudia utekajú do zahraničia?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa