Pri takmer 550-tisíc vypravených vlakoch nie je podľa slov predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa spoločnosti Filipa Hlubockého štatisticky možné, aby niektoré spoje nemeškali.

„Navyše, na nehody či iné mimoriadnosti sa pripraviť nedá, veď za rok 2018 sme mali 970 zrážok so zverou, automobilmi či ľuďmi v koľajisku,“ dodal.

Oproti predchádzajúcemu roku prišlo do cieľa načas o vyše päťtisíc vlakov viac. Najväčší podiel na celkovom meškaní vlakov z hľadiska počtu minút mali v minulom roku cudzie vplyvy, a to 63,16 percenta (sledy, vyvolané meškania).

Meškanie spôsobené Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) predstavovalo podľa Kováča 19,76 percenta a 17,09 percenta minút bolo spôsobených ZSSK.

Najčastejším dôvodom oneskorenia z viny ZSSK bola zvýšená frekvencia cestujúcich, teda výstup a nástup (v celkovej výške približne 3 736 hodín).

Druhou najčastejšou príčinou je prechodné zníženie traťovej rýchlosti, ktoré spôsobilo vyše 173-tisíc meškaní. Na treťom mieste boli cudzie vplyvy. Tento dôvod meškaní sa vyskytol v 132 285 prípadoch. Príčinou oneskorenia vlakov bývajú aj nehodové udalosti.

Najtragickejším mesiacom minulého roka bol január, počas ktorého pod kolesami vlaku prišlo o život osem osôb. T. Kováč pripomenul, že k významným faktorom ovplyvňujúcim pravidelnosť vlakovej dopravy je aj počasie. Pod meškania sa pritom podpísalo aj niekoľko mimoriadnych nehôd.

ZSSK zároveň podľa F. Hlubockého modernizuje vozový park a na trate nasadzuje stále novšie vozidlá. „Úspešne sme dotiahli do konca najväčší tender v našej histórii s elektrickými jednotkami i komplikovaný tender pre dieselovú trakciu. Prvé vlaky prídu na stredné Slovensko už tento rok. Ich spoľahlivosť je zmluvne výrazne posilnená,“ priblížil.