Prvý reálny zásah do fungovania mýta, ktorý by mal štátu ušetriť doteraz len rastúce výdavky na systém spoplatnenia ciest pre nákladné autá, by sa mal zrealizovať do jesene. Štát by mal vďaka zníženiu počtu mýtnych úsekov ušetriť ročne dva až tri milióny eur, ktoré platí mýtnej spoločnosti SkyToll. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) takto plánuje odstrániť aj doplatky vyplývajúce zo zmluvy.
Rozsah spoplatnenia siete ciest pre vozidlá nad 3,5 tony sa však nezemní. ,,Pre dopravcov to bude pozitívna zmena. Platiť sa nebude za každý začatý úsek ako doteraz, ale až za do konca prejdený úsek. Určite nebudú platiť viac,“ vysvetlil hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.
Zámer načrtol rezort v správe, ktorú predkladal tento týždeň do vlády. Kabinet správu síce nakoniec neprerokoval, ale zámer rezortu platí naďalej.
V rámci riešenia zle pripraveného a neodborne spusteného mýta od januára 2010 prijala predošlá vláda Roberta Fica (Smer-SD) viaceré kompenzačné opatrenia. Okrem iného rozdelila dovtedajších tisíc mýtnych úsekov na 1 600. Dopravcovia totiž oprávnene protestovali, že mnohé úseky sú príliš dlhé, často sa z nich dá odbočiť, a preto odmietali platiť za neprejazdené kilometre.
Vláda R. Fica im dala za pravdu a po piatich mesiacoch fungovania mýta podelila úseky na kratšie. Zabudla však na to, že súčasťou platieb firme SkyToll je aj počítanie mýtnych transakcií. Ide o počet prejazdov každého jedného auta nad 3,5 tony cez kontrolné body na začiatku každého úseku. Čím viac úsekov – tým viac mýtnych transakcií.
Pôvodná zmluva hovorila, že paušálny celoročný poplatok vystačí na 388 miliónov transakcií. Po rozdelení ciest na viac úsekov prudko stúpol aj počet transakcií a SkyTollu vznikol nárok na doplatok.
,,V roku 2010 došlo aj k zvýšeniu nákladov na mýtny systém o takmer 14,5 milióna eur, z čoho takmer dva milióny eur predstavovali zvýšené náklady na transakcie nad rámec zmluvy,“ uvádza v správe pre vládu rezort dopravy. Celkovo sa tak z necelých 150 miliónov eur vybratých od dopravcov na mýte za minulý rok zaplatilo až 105 miliónov zaplatilo firme SkyToll, ktorá systém postavila a prevádzkuje ho. Štát tak získava na budovanie diaľnic oveľa menej ako v čase, keď nákladné autá platili za používanie ciest systémom diaľničných nálepiek.
Ministerstvo sa v posledných mesiacoch snaží eliminovať dodatočné náklady, ktoré si mýto pýta. Koľko úsekov sa navzájom pospája, rezort zatiaľ nevie.
,,Novela vyhlášky o úsekoch diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy s elektronickým výberom mýta v bude upravená od júna ,“ spresnil M. Krajčovič.
Súčasne však rezort upozornil, že chystá aj dve pre dopravcov nepríjemné zmeny. Od budúceho roka chce zmeniť sadzby tak, aby štát z mýta vyberal viacej a súčasne rozšíri platenie mýta na takmer celú sieť ciest prvej triedy. Koľko kilometrov platených hlavných ciest pribudne a o koľko by mohli mýtne sadzby stúpnuť, zatiaľ ministerstvo neuvádza. Isté však je, že sadzby by mali byť pripravené do leta, aby si ich Slovensko stihlo dať v Bruseli overiť do konca roka.
Prekvapením je zverejnený zámer ministerstva dopravy natrvalo ponechať v praxi tzv. ticketing. Ide v podstate o vydanie časovo obmedzeného lístka na hraničnom priechode. Dopravcom, ktorí cez Slovensko len prechádzajú, umožňuje tranzit bez toho, aby investovali čas a peniaze do zabudovania meracieho prístroja prejdenej vzdialenosti, tzv. OBU jednotky. Túto formu platby možno využiť pri prejazde 12 vymedzených tranzitných úsekov.
Dodatočné umožnenie ticketingu pritom v súvislosti s netransparentnosťou tendra na výber mýtne firmy spochybnila aj Európska komisia. Zavedenie tohto doplňujúce spôsobu platenia za prejazd po diaľniciach viackrát kritizoval aj terajší minister dopravy J. Figeľ. Nakoniec však toto dočasné opatrenie viackrát v praxi predlžoval a teraz ho chce ponechať natrvalo.
Posledným opatrením, ktoré minister dopravy zavedie, je vylúčenie kamiónov z ciest II. a III. triedy. Opatrenie je súčasťou novely cestného zákona ktorá by mala byť schválená do leta. Automobily nad 12 ton budú môcť lokálne cesty využiť len ak nakladajú alebo vykladajú tovar na mieste prístupnom len takouto cestou. Skracovanie si trasy alebo obchádzanie platených ciest po lokálkach bude vylúčené.
Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch