Štátny dopravca si následne spätne prenájme 8 216 vozňov na osem rokov, s opciou na ďalších osem rokov, za 10,35 eura za vozeň na deň. Prenájom vozňov na osem rokov má tak stáť vyše 248 miliónov eur.

Minister dopravy Ján Počiatek novinárom povedal, že transakciu už schválil protimonopolný úrad.

ZSSK Cargo vyčlenilo vagóny do svojej dcérskej spoločnosti, v ktorej kontrolný podiel čoby víťaz medzinárodného tendra získala spoločnosť AAE Ahaus - Alstätter Eisenbahn Cargo (AAE), ktorú medzitým ovládla nemecká skupina VTG. Tá si ako partnera pre spomínanú transakciu vybrala maltský fond Solveq Funds.

„Hlavným dôvodom bol dlhodobo negatívny trend všetkých ekonomických parametrov carga. Hlavným problém bola vysoká zadlženosť carga. V stave, v akom spoločnosť bola, by nebola schopná dlho prežiť,“ povedal J. Počiatek o predaji a následnom spätnom prenájme vagónov ZSSK Cargo.

Hospodárenie slovenského carga sa prudko zhoršilo po vypuknutí globálnej ekonomickej krízy, keď spoločnosť prišla o zákazky. Dlh spoločnosti ZSSK Cargo sa vyšplhal na 450 miliónov eur, medzitým v rámci úsporných opatrení došlo k jeho zníženiu na 320 miliónov eur. „Po ukončení transakcie by sme sa mali dostať na 150 miliónov eur a v budúcnosti dlh (carga) ešte znížiť,“ poznamenal J. Počiatek.

Ešte pred vypuknutím globálnej ekonomickej krízy zvažovalo Slovensko predaj celého ZSSK Cargo za viac ako 400 miliónov eur. Po vypísaní predčasných volieb v roku 2006 štát v začatej privatizácii dopravcu však nepokračoval. Prvá vláda premiéra Roberta Fica, ktorý dlhodobo vystupuje proti privatizácii štátneho majetku, predaj carga po svojom nástupe do úradu zastavila.

Opozícia tvrdila, že ozdravný plán ZSSK Cargo predstavuje skrytú privatizáciu dopravcu. J. Počiatek oponoval, že všetky hlavné činnosti carga zostávajú pod kontrolou štátu.

Tomu, čím smrdí privatizácia carga sa TREND podrobne venuje v aktuálnom čísle 19/2015 v článku Z privatizácie štátnych vagónov cítiť Budamar