Ministerstvo financií SR chystá špeciálnu legislatívnu zmenu. Mala by dovoliť vláde prijať štátne záruky za úvery, ktoré si vezmú spoločnosti na dostavbu diaľnice D1.

Doteraz mal štát prísne limitované, koľko záruk môže na seba brať. Malo sa tak zabrániť neprimeranému zadlžovaniu cez štátne záruky, ktoré by sa pri neúspešných projektoch hradili zo štátneho rozpočtu. Zatiaľ si veľkú záruku žiada Európska investičná banka (EIB), ktorá má konzorciu Slovenské diaľnice vedenú francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs poskytnúť úver.

V polovici októbra potrebuje konzorcium, ktorého členmi sú i slovenské firmy Doprastav, Inžinierske stavby a Váhostav-SK, približne dve miliardy eur na výstavbu štyroch úsekov diaľnice D1, ktoré získali v rámci prvého balíka PPP projektov.

Ak sa vláda rozhodne pre udelenie štátnych záruk, znamená to, že na seba preberá ďalšie riziko, tentoraz spojené s financovaním diaľnic. Zatiaľ na komplikované úseky diaľnice nie je pripravená detailná dokumentácia, podľa ktorej by sa stavba mohla jasne oceniť. Firmy musia rátať s veľkou rizikovou prirážkou, najmä na úsek medzi Martinom a Ružomberkom.

Obavy o projekt

Z požiadaviek EIB na dodatočné ručenie od štátu možno usúdiť, že sama banka má veľké obavy o úspech projektu. Najmä o jeho ukončenie v termíne, ku ktorému sa koncesionári zaviazali. Správanie banky naznačuje, že ukončenie diaľnice očakáva výrazne neskôr. Ak sa stavba dokončí neskôr, začne štát neskôr platiť firme, ktorá získala právo cestu postaviť a tridsať rokov ju prevádzkovať. A posunie sa aj schopnosť konzorcia splácať úver EIB.

Európska banka pripúšťa, že by mohla financovať až päťdesiat percent nákladov na stavbu. Uvažuje teda o úvere vo výške jednej miliardy eur. Koncesionár by však mal poskytnúť na 800 miliónov eur ručenie. To stavebné firmy na finančnom trhu nie sú schopné zaistiť.

Náklady za výstavbu a údržbu prvého diaľničného balíka PPP projektov na diaľnici sa odhadujú na 3,16 miliardy eur. Sama stavba diaľnic by mala vyjsť na 2,3 miliardy eur. Výnimka, ktorú chce rezort financií dosiahnuť na štátne garancie pre diaľnice, sa zrejme bude musieť schvaľovať výnimočným postupom, keďže podľa predloženého návrhu by mala byť zmena účinná od 1. októbra.

Rýchlo, rýchlo

Aby sa to stihlo, musí vláda i parlament súhlasiť so skráteným legislatívnym postupom. Pripomienkové konanie sa končí 12. augusta. Vláda by teoreticky mohla zmenu odsúhlasiť na augustovom rokovaní kabinetu tak, aby o novele mohol parlament rokovať v prvom čítaní na septembrovej schôdzi.

Druhé a tretie čítanie by potom v štandardnom postupe pripadlo na októbrovú schôdzu. Ak vláda i parlament odsúhlasia skrátený postup, zmena sa môže prijať už na prvej jesennej schôdzi.

Foto - Ivan Fleischer