Prvá súkromná rýchlostná cesta z Nitry do Banskej Bystrice môže byť drahšia, ako si štát pôvodne dohodol s koncesionárom. Firmy združené v spoločnosti Granvia žiadajú okrem  dohodnutých splátok v objeme 3,8 miliardy eur za 30 rokov preplatiť aj desiatky miliónov eur za neočakávané práce. Na trase rýchlostnej cesty totiž objavili archeologické nálezisko, viacero smetísk a vyskytli sa aj nečkané prekládky kanalizácií a ďalších sietí.

Granvia tvrdí, že jej vzniklo až 14 kompenzačných udalostí, nezávislý dozor zatiaľ uznal dve. Skutočnosť, že štát koncesionárovi možno bude musieť doplatiť, potvrdil aj minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Podľa informácií TRENDU z ministerstva dopravy sa pri dvoch nárokoch odobrených dozorom vyjednáva o ,,odškodnení“ vo výške deväť miliónov eur. Prvý prípad sa vyskytol na úseku priamo za Nitrou, druhý na obchvate Banskej Bystrice. Ministerstve zatiaľ nároky odmieta preplatiť a rozporuje rozhodnutie nezávislého dozoru. Skôr ako sa začne obchodná arbitráž, bude ešte zmierovacie rokovanie. Ochotu dohodnúť sa zatiaľ potvrdili obe strany.

Ministerstvo dopravy zatiaľ nespresnilo, koľko žiada Granvia v súhrne za 14 kompenzácií. Tvrdí, že kým oprávnenosť nárokov nepotvrdí nezávislý dozor, nebude komentovať žiadané sumy. Nezávislým dozorom pri stavbe R1 je česká spoločnosť Arcadis Geotechnika Praha.

,,Koncesionár ešte nevydal konečné protokoly. A výsledná suma bude závisieť aj tak od nezávislého dozoru. Môže byť celkom odlišná od tej, ktorú žiada koncesionár,“ doplnil hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.

Kompenzačné udalosti sú pri PPP projektoch bežnou a častou praxou. ,,Postup pri ich riešení je zahrnutý v koncesnej zmluve,“ spresnil Eric Delobel, generálny riaditeľ spoločnosti Granvia.

Podľa informácií TRENDU medzi dvoma udalosťami, o ktorých sa už rokuje na ministerstve dopravy, nie je žiadosť o predĺženie termínov. V ostatných 12 prípadoch sa však objavuje aj požiadavka Granvie sprejazdniť cestu o pár týždňov neskôr. Podľa zmluvy má byť prvý úsek hotový v júli budúceho roka. Celá časť od Nitry až po súčasnú štátnu diaľnicu pri Hronskom Beňadiku má byť pre vodičov pripravená v septembri. Obchvat Banskej Bystrice pribudne o rok neskôr.

Prvá dotiahnutá dohoda verejno-súkromného partnerstva zaväzuje Granviu postaviť, financovať a 30 rokov prevádzkovať spolu 53 kilometrov rýchlostnej cesty R1 od Nitry po Banskú Bystricu. Celkovo ide o štyri úseky – tri priamo za Nitrou po Zlaté Moravce a k tomu obchvat Banskej Bystrice. Je to zatiaľ jediná PPP dohoda s finančným uzavretím. Investičné náklady sú takmer miliardy eur a ročná splátka predstavuje 125 miliónov eur. Slovensko za cestu zaplatí za tri desaťročia v súhrne 3,8 miliardy eur. Pôvodne vysúťažená suma predstavovala 3,2 miliardy eur, neskôr sa však dodatkami upravovala.

PPP2  - Rýchlostná cesta R1 z Nitry do Banskej Bystrice

  • zmluva sa uzavrela v marci 2009, neskôr pribudli dva dodatky
  • finančné uzavretie sa podarilo v auguste 2009
  • stavebné náklady sú takmer 915 miliónov eur
  • čistá súčasná hodnota výstavby a prevádzky je 1,76 miliardy eur  (pôvodne vytendrovaných 1,5 miliardy eur)
  • ročná splátka predstavuje 125,3 milióna eur  (30 rokov), celkovo Slovensko splatí 3,8 miliardy eur
  • na stavbu poskytla 250 miliónov eur Európska banka pre obnovu a rozvoj
  • za Granviou je francúzska Vinci Concessions  a  spoločnosť ABN AMRO Highway

Postup pri kompenzačných udalostiach

  • určuje podrobne zmluva
  • koncesionár musí urobiť protokol o udalosti a dá ho posúdiť nezávislému dozoru (určená firma, ktorá vydá rozhodnutie, do akej miery a v akom rozsahu je požiadavka opodstatnená a čo treba kompenzovať)
  • rozhodnutie nezávislého dozoru môže ministerstvo dopravy rozporovať, ak posun termínov alebo iná žiadaná výhoda nie sú primerané
  • následne obe strany vyjednávajú o ,,vyrovnaní"
  • ak sa štát s koncesionárom nedohodnutú, nasleduje arbitrážny súd pri obchodnej komore

Foto na titulke - Maňo Štrauch