Aktualizované o 12:10 o vyjadrenie Slovak Business Agency

Dídžej za tritisíc eur, wifi pripojenie za 12-tisíc eur, mobilná aplikácia pre podujatie za 15-tisíc eur, vystúpenie hlavného rečníka 60-tisíc eur. Spolu s občerstvením, stravou, dopravou a ďalšími službami pre hostí a návštevníkov – vyše 1,4 milióna eur.

Celkové náklady na päťdňovú konferenciu TechMatch, ktorú od budúceho pondelka organizuje štátna agentúra Slovak Business Agency, pobúrili startupovú a IT komunitu na Slovensku natoľko, že organizuje bojkot podujatia. Konferencia mala byť pritom určená práve pre začínajúcich podnikateľov.

„Cena za hlavného rečníka je štandardná, ale mnohé z ostatných častí s cenami sú dosť peklo,“ hovorí dizajnér Jakub Ptačin. Aktivista, ktorý sa snaží o redizajn webov štátnej správy, tiež podporil na Facebooku protestnú stránku, rovnako ako 500 ďalších ľudí v priebehu pár hodín, vrátane top predstaviteľov slovenského IT biznisu.

Účasť na podujatí odmietli napríklad aj VIP hostia konferencie ako šéf Pixel Federation Šimon Šicko či zakladateľ WebSupportu Michal Truban.

Startupová konferencia za 1,4 milióna pobúrila odborníkov, vyzývajú na jej bojkot

Výpočet nákladov na konferenciu Zdroj: crz.gov.sk

Zlomok nákladov

Stretnutia s investormi, zakladateľmi úspešných startupov či predstaviteľmi veľkého biznisu sú pre začínajúcich podnikateľov populárnym nástrojom motivácie a výmeny skúseností. Podobné konferencie si zvyčajne organizuje samotná komunita, často v spolupráci s rizikovými investormi. TechMatch organizuje štát, záštitu nad podujatím prevzal minister financií Peter Kažimír.

Spoločnosť zameraná na správu rizikového kapitálu Neulogy Ventures vybudovala na Slovensku rešpektované podujatie Startup Awards.SK so zlomkovým rozpočtom, táto konferencia by zaplatila jeho rozpočet na 12 rokov.

„Robíme dnes v Bratislave konferenciu Openslava pre tisíc IT profesionálov. Tridsaťosem prednášajúcich z 15 krajín sveta, špičkoví experti, čo robia projekty pre najväčšie firmy sveta a rozpočet je približne 30-tisíc eur,“ dodáva šéf marketingu v Accenture Marek Gešo.

„Myslím si, že táto konferencia sú rozhádzané peniaze nás všetkých a ľudí, ktorí by ich potrebovali viac. Aj keď mi prišla VIP pozvánka, nechcem sa zúčastniť žiadnej časti. A vôbec sa mi nepáči, veď som o nej týždeň dozadu ani nevedel,“ hovorí majiteľ spoločnosti WebSupport Michal Truban.

Chceme sa ukázať 

Vedenie Slovak Business Agency odmieta obvinenia z toho, že konferencia je predražená. „Ide o rámcovú zmluvu a skutočné náklady budeme čerpať podľa skutočnej potreby. Sme dohodnutí s asociáciou SAPIE na transparentnom vyúčtovaní každého skutočne minutého centu,“ vyhlásil na tlačovej konferencii riaditeľ agentúry Branislav Šafárik.

Skutočné náklady by podľa neho mohli byť o dvesto až tristotisíc eur nižšie.

Cieľom podujatia je podľa SBA prezentovať Slovensko v Silicon Valley ako miesto, kde vznikajú zaujímavé startupy, do ktorých je možné investovať.

„Odmerať úspech podujatia a naplnenie cieľa bude veľmi ťažké,“ uznal B. Šafárik pokiaľ ide o zhodnotenie štátnej investície. Realizáciu súťaže dala SBA obstarať, do verejnej súťaže sa však prihlásil len jeden uchádzač.

„Postupovali sme plne v súlade so zákonom,“ dodal riaditeľ agentúry. Práve dlhý proces verejného obstarávania spôsobil aj to, že zmluva s dodávateľom eventu bola podpísaná len tri týždne pred jej konaním.

Architekti v súťaži

Verejnú súťaž na zabezpečenie konferencie s účasťou špičkových zahraničných hostí vyhlásila Slovak Business Agency v máji tohto roka. Do súťaže sa zapojil jediný uchádzač – architektonické štúdio ADOM.M STUDIO Martina Pašku a Zuzany Zacharovej, ktoré v Bratislave usporadúva eventy lokálneho rozsahu v priestoroch RefineryGallery a DesignFactory.

Do súťaže sa mohol prihlásiť len uchádzač s písomne potvrdenými rečníkmi zo zoznamu vypracovaného agentúrou SBA. Rámcovú zmluvu krytú sumou 1,4 milióna eur podpísala agentúra s architektmi v polovici septembra, skutočné výdavky budú preplatené na základe faktúr.

Hoci zoznam potvrdených rečníkov, investorov a zástupcov korporácií museli súťažiaci predložiť vopred, na zabezpečenie účasti 60 medzinárodných startupov ostalo víťazovi po podpise zmluvy presne 23 dní.

Extra program

Konferencia má priviesť na Slovensko svetové mená biznisu a technológií. Zlatým klincom podujatia bude vystúpenie spolutvorcu úspechu firmy Apple Guya Kawasakiho. Legenda svetovej startupovej komunity je známy svojou misiou propagátora technológií, v súčasnosti spravuje Nadáciu Wikimedia Foundation a prednáša o technologických inováciách a high-tech priemysle.

Okrem neho TechMatch sústredí v Bratislave profesorov z kalifornskej Univerzity v Berkeley, investorov zo Silicon Valley a 30 zástupcov nadnárodných korporácií. Účasť potvrdili topmanažéri z technologických gigantov Adobe, Fujitsu, LG, Oracle, Salesforce či Sony.

Prvé dva dni budú experti zo Silicon Valley zdokonaľovať schopnosti startupistov v prezentovaní sa, ďalšie dva dni budú venované prezentácii podnikateľských nápadov porote a potenciálnym investorom. Tretí a štvrtý deň vystúpia s príhovormi, prednáškami a panelovými diskusiami svetovo známe osobnosti z oblasti technológií a inovácií. Posledný deň budú mať startupisti možnosť stretnúť sa individuálne s investormi.