Po novom sa po Štúrovej dá jazdiť len v jednom smere, a to od Kamenného námestia smerom k Šafárikovmu. Od začiatku júla by mala brehy Dunaja spájať linka číslo 1 z Hlavnej stanice do Petržalky a linka číslo 3 jazdiaca do Rače.
Primátor Ivo Nesrovnal pripomenul, v akom stave projekt rekonštrukcie Starého mosta a budovania prvej časti električkovej trate do Petržalky po nástupe do funkcie preberal. „Na Štúrovej rástli paradajky, stavba meškala a vyzeralo to, že Bratislava nebude mať most, budeme musieť vrátiť 70 miliónov eur a mesto pôjde do nútenej správy,“ spomína.
„Mŕtva časť mesta“
„Táto časť mesta vďaka stavbe tie takmer tri roky bola mŕtva a nežilo to tu, mnohé prevádzky skrachovali,“ priblížil starosta Starého Mesta Radoslav Števčík a dodal, že ak chce samospráva robiť takýto veľký projekt, je dôležité, aby sa naň dôkladne a zodpovedne pripravila, aby už projekt počas výstavby nemuseli meniť.
Pohľad na Starý most počas otvorenia pre chodcov a cyklistov Zdroj: SITA
„Žiaľ, tu sa to stalo, ten projekt sa menil počas výstavby a to bola vlastne príčina celého toho sklzu, ktorý tu vznikol. Bola tu vážna obava, či sa to vôbec stihne a či sa mesto neocitne vo finančných problémoch,“ pripomenul R. Števčík.
Starý most rekonštruovalo Združenie MHD - Starý most, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. Prestavba Starého mosta v Bratislave sa začala 2. decembra 2013, keď začali rozoberať pôvodnú konštrukciu. V januári 2014 postupne uzavreli Štúrovu ulicu, najprv pre električky a následne aj pre autá a začali demontovať koľajovú trať.
Zložitá rekonštrukcia
Práce v júni 2014 zastavilo hľadanie možnej nevybuchnutej munície v Dunaji, práce opäť obnovili v septembri toho istého roku. Do konca roka 2014 postupne zbúrali piliere tri a štyri a začali rekonštruovať pilier číslo päť. Vo februári 2015 začali vysúvať oceľovú konštrukciu mosta, ktorá spojila brehy Dunaja 22. októbra 2015.
Pohľad na Starý most počas otvorenia pre chodcov a cyklistov Zdroj: SITA
Nová konštrukcia Starého mosta bola kompletne dokončená 1. decembra 2015. Starý most i prvú časť električkovej trate do Petržalky prevzalo hlavné mesto do svojho vlastníctva 16. decembra. Kolaudačné konania na stavbu Starého mosta a prvú časť električkovej trate do Petržalky sa začali koncom januára tohto roka.
Kolauduje sa vyše 140 objektov, ktoré sú rozdelené do desiatich kolaudačných konaní. Okrem špeciálneho stavebného úradu hlavného mesta Bratislavy o tom rozhoduje Úrad BSK, mestská časť Petržalka či Okresný úrad Bratislava.
Starý most meria 465 metrov a váži približne 10-tisíc ton. Jeho súčasťou je okrem električkovej trate aj chodník pre peších a cyklistov i štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Pri výstavbe Starého mosta zbúrali pôvodné piliere číslo tri a štyri, ktoré nahradil jeden pilier s číslom 34.
V Dunaji sa tak rozšírila plavebná dráha na 140 metrov, čo umožní popod most preplávať aj lodiam európskych parametrov. Projekt za 58,8 milióna eur bez DPH prepláca z 85 percent Európska únia, desiatimi percentami prispel štát a päť percent hradí hlavné mesto.
Pohľad na Starý most počas otvorenia pre chodcov a cyklistov Zdroj: SITA