Obmedzenie sa okrem áut prísnejšie vzťahuje aj na motorkárov, ktorí nesmú jazdiť po parížskych uliciach motocyklami vyrobenými pred rokom 2000. Potenciálna pokuta pre šoféra, ktorý to napriek zákazu riskne, sa môže pohybovať v rozmedzí od 35 do 450 eur.
Hoci zákaz bude platiť len od 8:00 do 20:00 a nevzťahuje sa na víkendy, podľa portálu Citylab ide o jedno z najprísnejších dopravných obmedzení, ktoré zavedie európske mesto.
Obmedzenie je súčasťou opatrení proti znečisteniu ovzdušia, smogu a dopravným problémom, ktorými Paríž v posledných rokoch trpí čoraz viac. V aktuálnom znení nariadenie ovplyvní približne 10 percent vozidiel v meste. Výnimku nemajú ani výstavné automobilové veterány, to sa však môže časom ešte zmeniť, poukazuje portál Gizmodo.
V budúcnosti mesto zvažuje ešte prísnejšie nároky – v roku 2020 sa bude akékoľvek auto vyrobené pred rokom 2010 považovať za neprípustné a zároveň sa platnosť zákazu počas pracovných dní rozšíri na 24 hodín.
Farebné emisné samolepky
Zákaz sa opiera o nový systém triedenia vozidiel, ktorý krajina spúšťa od prvého júla. Francúzske autá budú rozdelené do šiestich kategórií (+ elektromobil) v závislosti od toho, aké veľké znečistenie spôsobujú.
Pôvodne sa uvažovalo o štyroch emisných kategóriách, ale viacerým francúzskym činiteľom sa takéto zjednodušené členenie nepozdávalo. „Keby sme zostali pri štyroch samolepkách, okamžite by bola z Paríža vykázaná jedna tretina vozidiel,“ upozornil francúzske noviny Le Monde zamestnanec parížskej radnice.
Emisné štítky určené pre francúzske autá Zdroj: Auto-moto.com / Ministère de l’Ecologie
Na vonkajšie rozlíšenie pripravilo francúzske ministerstvo ekológie pre šoférov farebné samolepky, ktoré sa dajú nalepiť na predné sklo auta. Samolepky majú vodiči k dispozícii prvých šesť mesiacov zadarmo, neskôr si za ne budú musieť zaplatiť päť eur, poukazuje Citylab.
Ich obstaranie v rámci celého Francúzska síce zatiaľ nie je povinné, očakáva sa však, že v Paríži ich radnica vyžadovať bude. Krajina plánuje takéto označenie vozidla podporiť aj drobnými výhodami, napríklad autá s nulovými či veľmi nízkymi emisiami s nálepkou budú mať právo prednostného parkovania.
Rana pre najchudobnejších
Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie spôsobí znečistené ovzdušie len vo Francúzsku 42-tisíc úmrtí ročne. Náklady spojené s odstraňovaním tohto environmentálneho problému odhadujú francúzske úrady na 100 miliárd eur ročne, píše portál The Verge.
Nejde o prvý pokus Paríža, ako sa popasovať so smogom v meste. V minulom roku napríklad zaznamenalo mesto také kritické hodnoty zdraviu škodlivých látok vo vzduchu, že magistrát dočasne zaviedol bezplatnú hromadnú dopravu, aby odlákal šoférov od jazdenia na autách.
Viaceré organizácie poukázali najmä na škodlivosť áut s dieselovým motorom. Francúzsko má na cestách najvyššie percento áut s naftovým motorom v Európe. V krajine naftu viackrát dotovali štátom, v dôsledku čoho bola lacnejšia ako benzín. Výrobcovia áut argumentujú, že naftové motory predstavujú iba zlomok znečisťovateľov ovzdušia, podľa expertov je však zdravotné riziko oveľa vyššie, lebo väčšina áut sa nachádza v mestách, kde ľudia žijú a dýchajú.
Starostka Paríža Anne Hidalgo takisto zabezpečila, aby každá prvá nedeľa v mesiaci na bulvári Champs Elysées patrila chodcom, bicyklistom, korčuliarom a každému, kto dokáže fungovať bez vozidla s motorom.
Najnovšie opatrenie, ktoré prakticky odstaví z premávky staré vozidlá, bude podľa zahraničných médií prijímané so značnou nevôľou. Už teraz zákon kritizujú automobilové a motoristické asociácie, ktoré poukazujú na to, že zákon neúmerne zaťaží vodičov s nižšími príjmami, ktorí majú na znečistení ovzdušia minimálny podiel. Vlastníkmi najstarších áut bývajú práve ľudia z najchudobnejších vrstiev obyvateľstva.