Tá si však za to pýta poplatok päť percent z ich hodnoty. Ak sú kolky poškodené, desať percent. Poplatok za výmenu alebo vrátenie kolkových známok platí na pošte už dávno. Nič na tom nezmenil ani fakt, že tentokrát si prechod zo starých kolkov na takzvané e-kolky vynútil samotný štát. Od 1. januára 2015 bude možné používať za platby úradom už výlučne elektronické kolky.
Práve „prechodný“ december bude zaťažkávacou skúškou pre ľudí a firmy pri vybavovaní úradných vecí. Ešte len sa bude profilovať, ako sa bude dať na jednotlivých úradoch za ich služby platiť. Napríklad ku koncu novembra sprevádzkovala pošta zatiaľ tretinu z celkovo 330 kioskov, ktoré majú byť rozmiestnené na úradoch. Tých je okolo 900, no kiosky budú podľa vyjadrení pošty aj ministerstva financií, ktoré projekt e-kolkov zastrešujú, len na tých, kde to z pohľadu vybavovaných služieb dáva ekonomický zmysel.
Nie e-kolok
Už je napríklad jasné, že kiosky nebudú na daňových úradoch. Tam si podnikatelia chodia napríklad pre potvrdenia o nulových nedoplatkoch na dani, ak si vybavujú hypotéku alebo sa chcú zúčastniť verejného obstarávania.
Ako informovala Finančná správa, do konca roka ešte môžu ľudia za služby daniarov platiť papierovými kolkami, no už i takzvanými Potvrdeniami pre evidenciu poplatku. Ide o novú formu kolkov, ktoré vydávajú vybrané pošty v rovnakých nominálnych hodnotách, ako boli doterajšie papierové kolky. Na rozdiel od nich, tieto majú byť bezpečnejšie voči falšovaniu. Potvrdenia majú platnosť ale len mesiac, dokedy ich budú pošty vydávať, zatiaľ ohraničené oficiálne nie je.
Ako upresňuje hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková, e-kolky vydávané novými kioskami „nie je možné použiť na úhradu za úkony a konania orgánov finančnej správy“.
Stále po starom
Nové e-kolky sa zatiaľ nedajú použiť ani na úradoch spadajúcich pod rezort hospodárstva. Ten už síce má s poštou podpísanú zmluvu na účely umiestnenia a prevádzkovania technického vybavenia prevádzkovateľa systému centrálnej evidencie poplatkov, no tá nebola ešte do začiatku posledného novembrového týždňa účinná.
„Pokiaľ nie je zmluva účinná, zamestnanci postupujú pôvodným spôsobom,“ spresnil vedúci odboru komunikácie pošty Tomáš Kuča. Ako popísala hovorkyňa ministerstva hospodárstva Miriam Žiaková, v súčasnosti je na úradoch pod ministerstvom možná platba v hotovosti, potvrdeniami pre evidenciu poplatkov (nominálnymi e-kolkami), platbou na účet alebo poštovou poukážkou. Teda takmer totožne ako pred e-kolkami.
Viac o e-kolkoch čítajte v najnovšom TRENDE, ktorý je od štvrtka 27. novembra v predaji na stánkoch, na stiahnutie k dispozícii už od stredy popoludnia
TREND 47/2014