Americkému kaviarenskému reťazcu Starbucks podľa predbežných výsledkov vo štvrtom štvrťroku jeho finančného roka klesli konsolidované čisté tržby o 3,2 percenta pod 9,1 miliardy dolárov. Firme tiež o sedem percent klesol predaj. Za celý minulý rok ale firma čisté tržby zvýšila o 0,7 percenta. Pre nutnosť prekonať problémy Starbucks ruší hospodársky výhľad na budúci rok. Akcie firmy pred začiatkom stredajšieho obchodovania odpisovali približne päť percent.
Nutnosť zmeny stratégie
Tržby v Spojených štátoch v štvrťroku klesli medziročne o šesť percent a v Číne o 14 percent. „Výsledky za štvrtý štvrťrok jasne ukazujú, že musíme zásadne zmeniť stratégiu, aby sme sa mohli vrátiť k rastu,“ uviedol šéf Starbucks Brian Niccol. Finančný rok firma uzavrela 29. septembra.
Niccola zvolili za generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva v polovici marca, do funkcie nastúpil druhý týždeň v septembri. „Niekoľko prvých týždňov som strávil na predajniach, kde som sa zaoberal spätnou väzbou od partnerov a zákazníkov a počúval som ich,“ uviedol Niccol. Dodal, že má v pláne, aby sa značka vrátila ku koreňom „príjemnej kaviarne, kde sa ľudia schádzajú“.
Niccol stál od roku 2018 na čele reťazca rýchleho občerstvenia Chipotle Mexican Grill. Od jeho nástupu do čela Chipotle reťazec prudko zvýšil tržby a jeho akcie za posledných päť rokov viac ako strojnásobili svoju hodnotu.
Náročná zmena trendu
Investori vkladali do Niccolovho riadenie veľké nádeje. Na prvé správy o jeho nástupe do čela Starbucks akcie reagovali prudkým rastom. Aktuálne výsledky ale ukazujú, že zmena trendu nebude jednoduchá. „Vyvíjame plán, ako situáciu nášho biznisu obrátiť, ale bude to trvať nejaký čas,“ povedala finančná riaditeľka spoločnosti Rachel Ruggeriová. Trajektóriu klesajúcej návštevnosti sa podľa nej zatiaľ nepodarilo zastaviť, a to napriek zvýšeným investíciám.
Starbucks prechádza zložitým obdobím. Dostal sa pod tlak aktivistického investora Elliott Investment Management, aby zlepšil hospodárenie, navyše bojuje so zvýšenou konkurenciou a slabnúcim dopytom v USA a Číne. Firma sa tiež stala terčom bojkotov a protestov pre vojnu v Pásme Gazy, ale aj snahy zatvoriť americké pobočky, kde zamestnanci založili odbory.