Najväčší svetový reťazec kaviarní Starbucks sa dohodol na kúpe reťazca predajní čaju Teavana Holdings za 620 miliónov dolárov (takmer 486 miliónov eur). Oznámila to v noci na dnes firma, podľa ktorej predstavuje čaj „jedinečnú príležitosť“.
Teavana prevádzkuje približne 300 predajní ponúkajúcich rôzne druhy čajov. Starbucks chce počet týchto predajní zvýšiť a umiestniť do nich čajové bary, kde by si zákazníci mohli kúpiť hotové nápoje. „Urobíme pre čaj to, čo sme urobili pre kávu,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Starbucks Howard Schultz. Šéf firmy Teavana Andy Mack predpokladá, že počet jej predajní sa do roku 2015 vyšplhá na 500.
Starbucks zaplatí za každú akciu spoločnosti Teavana 15,50 dolára v hotovosti. Kúpna cena zahŕňa viac než 50-percentnú prémiu k utorkovej zatváracej hodnote akcií na burze. Očakáva sa, že transakcia bude dokončená ešte v tomto roku.
„Mohla by to byť jedna z najmúdrejších akvizícií, akú Starbucks doteraz uskutočnil,“ uviedla analytička Sharon Zackfiaová zo spoločnosti William Blair & Co. „Cena je v prípade takto rýchlo rastúceho maloobchodníka skvelá,“ dodala. Globálny trh predaja čaju má podľa odhadov hodnotu 40 miliárd dolárov.
Akvizícia by podľa agentúry AP mohla Starbucksu uľahčiť prenikanie na trhy, kde je obľúbenejší čaj ako káva. Firma v posledných mesiacoch otvára pobočky napríklad v Indii, kde je spotreba kávy v porovnaní so Západom nízka. Pre ľudí v Ázii sú kaviarne skôr miestom na stretnutia ako na uspokojenie kofeínovej závislosti. Atraktívna ponuka čaju by to mohla zmeniť.
Ilustračné foto na titulke - SITA / AP