Magistrát na to má vlastné vysvetlenie. „Hlavné mesto postupne buduje dokovacie stanice na bikesharing podľa schváleného plánu. Osadenie stanice v uvedenom bode na Námestí SNP bolo dočasné za účelom prezentácie projektu bikesharingu,“ potvrdila hovorkyňa mesta Zuzana Onufer.

Nešťastné umiestnenie dokovacej stanice kritizovalo po marketingovej prezentácii primátora mesta Iva Nesrovnala občianske združenie Cyklokoalícia. Dôvodom bolo, že stanovište bránilo pohybu chodcov i konaniu demonštrácií.

Stanovište na bikesharing na Námestí SNP vydržalo len jeden deň

Slovnaft Bajk Zdroj: Slovnaft Bajk

„Stanica bike sharingu na námestí SNP je dôsledkom plánovania bez zohľadnenia urbanistických funkcií tohto centrálneho priestoru využívaného pre zhromažďovacie právo a veľké spoločenské akcie. Vyzerá to, že sa návrhu výberu miest pre stanice bikesharingu nezúčastnili odborníci na verejné priestory,“ povedal prezident Cyklokoalície Daniel Duriš. Dodal, že neboli prizvaní na diskusie o lokalite s mestom.

Dôvodom demontáže stanice na Námestí SNP nebola len kritika verejnosti, ale aj zlé podložie na uchytenie dokovacej stanice. Hrozilo, že sa po istom čase môžu uchytenie stanice vylomiť, čo bolo zrejmé už pri jej inštalácii, ale na marketingový účel predstaviť koncept bikesharingu to vraj dobre poslúžilo. Náklady za demontáž a následné premiestnenie na inú lokalitu v rámci námestia pokryje spoločnosť Slovnaft.

Dodávateľom systému je spoločnosť Slovnaft, ktorá v spolupráci s mestom nainštaluje 80 kusov dokovacích staníc v Petržalke, Starom Meste, Novom Meste a Ružinove. Celkové náklady systému Slovnaft BAjk sú pre mesto pol milióna eur a pre Slovnaft 1,5 milióna eur.

Bez vypísania súťaže

Slovnaft sa k zákazke dostal bez vypísania súťaže. Mesto ale tvrdí, že o zavedenie bikesharingu sa zaujímali viaceré spoločnosti, s ktorými mesto vraj rokovalo, avšak až Slovnaft prišiel s konkrétnou predstavou o riešení a realizácii tohto projektu.

„Vďaka materskej spoločnosti MOL Maďarsko, ktorá prevádzkuje bikesharing v Budapešti, má Slovnaft potrebné know-how. Okrem toho Slovnaft deklaroval, že mestu daruje časť majetku a zabezpečí aj prevádzku systému, čím ho odbremení od finančných výdavkov,“ povedala hovorkyňa mesta.

Cyklokoalícia celý proces kritizuje, pretože nebol transparentný. „Aj keď už bolo oznámené, že bikesharing Bratislave dodá Slovnaft, proces bol mestom naďalej dlhodobo utajovaný a mesto odmietalo (ešte pred pár týždňami) poskytovať informácie verejnosti. Umiestnenia staníc sme ako odborníci na cyklodopravu vôbec nepoznali,“ kritizuje mesto D. Duriš. 

Ide o drahšie ale lepšie riešenie

Rozumie, že spoločnosť Slovnaft prišla s konkrétnou ponukou, avšak súťažou mohlo mesto získať lepšie podmienky alebo iné inovácie v bikesharingu. Samotné riešenie od Slovnaftu v podobe dokovacích staníc si ale pochvaľujú. Medzi výhody patrí to, že bicykle sú rovnomernejšie rozmiestnené a nedochádza k ich koncentrovaniu na pár miestach.

Samozrejme platí, že mesto bude vedieť, kde sú najlepšie miesta na umiestnenie staníc. Cyklokoalícia tvrdí, že mesto nevyužilo možnosť získať kvantitatívne dáta z komunitného systému White bikes (Biele bicykle). K dispozícii sú údaje o pohybe cyklistov po meste, umiestnenia staníc a dopyte po nich, časoch využívania v špičke a dopravných tokoch bicyklov v meste od roku 2015.

Alternatívou je bikesharing bez dokovacích staníc, čo môže byť lacnejšie riešenie, ale prevádzka, respektíve údržba, môže byť naopak drahšia. V takýchto systémoch je poškodzovanie bicyklov výrazne vyššie, keďže bicykle sú ľahkým terčom - dajú sa na rozdiel od tých dokovaných ľahko odniesť, hodiť do rieky alebo inak zlikvidovať.

V mnohých metropolách je naopak v súčasnosti trendom regulovať alebo obmedziť bezdokové bikesharing systémy. Boom zažila Čína, keď sa bicykle ocitli na likvidovanie na obrovských skládkach odpadu. „Reguláciu bezdokových systémov rieši najbližšie k nám Holandsko. Mestá si zvyčajne dávajú spracovať štúdie realizovateľnosti, aby posúdili reálne potreby obyvateľov, nastavili pravidlá aj pre takéto systémy,“ vysvetľuje šéf Cyklokoalície.

Objavujú sa však už aj hybridné systémy, ktoré poskytujú na takzvaných neuralgických bodoch v meste stanovištia, ale v okrajových častiach si vystačia iba so zónami možného odloženia bicyklov už bez fyzických dokov.