Sviatok svätého Valentína je populárny najmä na západných trhoch. Za poslednú dekádu vzrástli výdavky na tento deň v Spojených štátoch o viac ako 20 percent a každoročné výdavky v posledných troch rokoch atakovali takmer 28 miliárd dolárov a v priemere muži minuli na Valentína 292 dolárov, zatiaľ čo ženy boli ochotné vynaložiť takmer 107 dolárov. Ako však povedal analytik 365.bank Tomáš Boháček, sviatok lásky sa udomácnil aj u nás.
„V minulom roku sme na Slovensku zaznamenali najvyššiu infláciu od nášho členstva v eurozóne a čo horšie, medzi najrastovejšie položky výdavkov patrili ceny potravín a pochutín, ako čokoláda a sladkosti, teda v skratke tie položky, ktoré sú spájané aj s Valentínom,“ konštatuje analytik. Na sladkom čokoládovom košíčku necháme medziročne podľa neho o 12 percent viac. Hoci ceny energií už tak výrazne ako v roku 2022 nerástli, tieto vyššie vstupy sa s oneskorením premietli do cien reštaurácií v tomto roku, ktorých rast presiahol 12 percent. Hotely už minulý rok začínali dorovnávať dopyt po ubytovaní spred pandémie, a tak reagovali aj oni zvýšením ceny svojich služieb, ktoré v priemere zdraželi o päť percent. Cena živých kvetov vzrástla, hoci poplatok za ich dovoz sa zmenil minimálne. „Valentínska kytica ruží v tomto roku zdražie o štyri eurá,“ vymenúva Tomáš Boháček.
Na druhej strane, v medziročnom porovnaní nájdeme aj také valentínske položky, ktorých cena sa znížila. „Také zážitkové darčeky, ako exkurzie na romantické miesta hradov, alebo vstup do múzea, či galérie sa znížili v priemere o šesť percent. Pri celkovom pohľade na nami zostavený pomerne štedrý darčekový balíček na Valentína si tak budeme musieť pripraviť asi o 32 eur naviac,“ konštatuje analytik. Tento balíček zahŕňa kyticu, romantickú večeru pre dvoch, čokoládové balenie, zlatý náramok, víkendový SPA pobyt a zážitkovú exkurziu hradu. Cena tohto balíčka medziročne stúpla zo sumy 416 eur na takmer 448 eur.
Aj v tejto oblasti sa však dá podľa analytika ušetriť. Ide napríklad o ručne vyrobený darček, návšteva prírody je zadarmo. „A ak ste predsa len zástanca tradičných darčekov, myslite na ich nákup už v predstihu,“ radí analytik. Štúdie podľa neho ukazujú, že reakčný čas obchodov na zvyšovanie cien je v priemere 22 dní pred Valentínom. Ak to nestíhate, možno stojí za zváženie posunúť spoločné zážitky deväť dní po Valentíne, kedy sú najžiadanejšie položky najlacnejšie.