Sviatok svätého Valentína je populárny najmä na západných trhoch. Za poslednú dekádu vzrástli výdavky na tento deň v Spojených štátoch o viac ako 20 percent a každoročné výdavky v posledných troch rokoch atakovali takmer 28 miliárd dolárov a v priemere muži minuli na Valentína 292 dolárov, zatiaľ čo ženy boli ochotné vynaložiť takmer 107 dolárov. Ako však povedal analytik 365.bank Tomáš Boháček, sviatok lásky sa udomácnil aj u nás.

„V minulom roku sme na Slovensku zaznamenali najvyššiu infláciu od nášho členstva v eurozóne a čo horšie, medzi najrastovejšie položky výdavkov patrili ceny potravín a pochutín, ako čokoláda a sladkosti, teda v skratke tie položky, ktoré sú spájané aj s Valentínom,“ konštatuje analytik. Na sladkom čokoládovom košíčku necháme medziročne podľa neho o 12 percent viac. Hoci ceny energií už tak výrazne ako v roku 2022 nerástli, tieto vyššie vstupy sa s oneskorením premietli do cien reštaurácií v tomto roku, ktorých rast presiahol 12 percent. Hotely už minulý rok začínali dorovnávať dopyt po ubytovaní spred pandémie, a tak reagovali aj oni zvýšením ceny svojich služieb, ktoré v priemere zdraželi o päť percent. Cena živých kvetov vzrástla, hoci poplatok za ich dovoz sa zmenil minimálne. „Valentínska kytica ruží v tomto roku zdražie o štyri eurá,“ vymenúva Tomáš Boháček.

Na druhej strane, v medziročnom porovnaní nájdeme aj také valentínske položky, ktorých cena sa znížila. „Také zážitkové darčeky, ako exkurzie na romantické miesta hradov, alebo vstup do múzea, či galérie sa znížili v priemere o šesť percent. Pri celkovom pohľade na nami zostavený pomerne štedrý darčekový balíček na Valentína si tak budeme musieť pripraviť asi o 32 eur naviac,“ konštatuje analytik. Tento balíček zahŕňa kyticu, romantickú večeru pre dvoch, čokoládové balenie, zlatý náramok, víkendový SPA pobyt a zážitkovú exkurziu hradu. Cena tohto balíčka medziročne stúpla zo sumy 416 eur na takmer 448 eur.

Aj v tejto oblasti sa však dá podľa analytika ušetriť. Ide napríklad o ručne vyrobený darček, návšteva prírody je zadarmo. „A ak ste predsa len zástanca tradičných darčekov, myslite na ich nákup už v predstihu,“ radí analytik. Štúdie podľa neho ukazujú, že reakčný čas obchodov na zvyšovanie cien je v priemere 22 dní pred Valentínom. Ak to nestíhate, možno stojí za zváženie posunúť spoločné zážitky deväť dní po Valentíne, kedy sú najžiadanejšie položky najlacnejšie.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke predaj výrobkov k sviatku sv. Valentína  v jednom z obchodov v pasáži v centre Bratislavy 14. februára 2020. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Valentín zasiahne do bilancií firiem slabšie ako v minulosti. Dôvodom je inflácia