Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) oceňuje stanovisko slovenskej vlády, ktorá v piatok v Bruseli hlasovala proti zavádzaniu ciel na elektromobily dovážané z Číny. Clá považuje za potenciálne škodlivé pre našu ekonomiku aj celý automobilový priemysel. Prípadné recipročné opatrenia zo strany Číny totiž môžu vážne ohroziť slovenský export, ktorý v minulom roku dosiahol v segmente osobných vozidiel so spaľovacím pohonom objem 2,3 miliardy eur.

Možné ohrozenie priemyslu

„Existuje reálne riziko, že odpoveď Číny zasiahne napríklad veľké SUV modely vyrábané v automobilkách Volkswagen Bratislava a JLR Nitre, čo by vážne zasiahlo slovenský priemysel a pracovné miesta. Nepriaznivý vplyv by mohli mať aj na subdodávateľov komponentov, ktorí dodávajú pre nemecké automobilky ako Mercedes a BMW, ktoré vyše 30 percent svojej produkcie exportujú do Číny,“ argumentuje asociácia.

Zavedenie ciel síce môže podľa nej krátkodobo poskytnúť určitý priestor európskym výrobcom na to, aby chytili „druhý dych,“ avšak nesmie sa to považovať za riešenie konkurencieschopnosti voči Číne. „Náš automobilový priemysel potrebuje investície do technologických inovácií a zrýchlenia prechodu na elektromobilitu. Ak niektorí aktéri zavedenie týchto ciel nesprávne pochopia ako ochrannú ruku pre európsky automobilový priemysel, môže to pre nich znamenať umelé oddialenie nevyhnutných krokov v celej transformácii,“ tvrdí SEVA.

Riešenia namiesto ciel

Európsky priemysel síce bude mať vďaka clám príležitosť najbližších pár rokov dobiehať náskok Číny. Dôležité je ale najmä zamerať sa na pokračovanie rozširovania palety nových elektrických modelov v strednej a nižšej kategórii tak, aby sa európske automobilky ponukou priblížili bežnému spotrebiteľovi rovnako, ako to urobili Číňania. Aj preto je dôležité, že automobilky na Slovensku prinesú do roku 2026 najmenej päť nových elektrických modelov práve v týchto kategóriách.

Z dlhodobého hľadiska by sme podľa asociácie nemali clá vnímať ako dôvod pre spomalenie v transformácii. Aj súčasná situácia a zavedenie cieľ na elektromobily z Číny vznikla z dôvodu, že čínske automobilky sú v transformácii z pohľadu ponuky modelov, technológií a cien pred Európou. „Obchodná vojna s Čínou môže mať veľmi negatívny vplyv aj na celý dodávateľský reťazec európskeho automobilového priemyslu. Preto zdôrazňujeme potrebu pokračovania dialógu s cieľom predísť ďalším obchodným konfliktom,“ uzatvára SEVA.

Ďalšie dôležité správy

WA 68 Wolfsburg - Logo nemeckej automobilky Volkswagen na centrále v meste Wolfsburg v spolkovej krajine Dolné Sasko na severozápade Nemecka v stredu 4. septembra 2024. Minister hospodárstva spolkovej krajiny Dolné Sasko Olaf Lies považuje za správne, že skupina Volkswagen sa napriek súčasným problémom stále zameriava na rozvoj elektromobility. Lies podporil aj návrh spolkového ministra hospodárstva Roberta Habecka na poskytnutie nových stimulov na nákup elektrických áut. Úspešná budúcnosť Volks
Neprehliadnite

Clá môžu spustiť obchodnú vojnu. Volkswagen a BMW apelujú na EÚ, aby s Čínou ďalej rokovala