Posledné vyjadrenia predstaviteľov SaS a Za ľudí naznačujú, že vláda v súčasnej podobe končí. Kauza Sputnik sa nemusela stať klincom do rakvy iba súčasnej vlády, ale aj samotného Igora Matoviča.
Dve koaličné strany stratili trpezlivosť s politikou premiéra. Prispeli k tomu aj odchody viacerých členov. V priebehu dvoch týždňov ohlásili svoj odchod kľúčové osobnosti koaličných strán ako Lucia Ďuriš Nicholsonová, Miroslav Kollár a Tomáš Valášek.
Všetci z nich symbolizovali hodnoty, ktoré súčasná vláda prestala napĺňať. Menšie koaličné strany tak boli donútené vybrať si medzi postupnou deštrukciou alebo zmenou. Vybrali si cestu konfrontácie s dopredu neistým výsledkom.
Richard Sulík na tlačovej konferencii oznámil, že strana SaS požaduje rekonštrukciu vlády. Je vysoko pravdepodobné, že rovnaké stanovisko zdieľa aj Za ľudí.
S rekonštrukciou vlády to však nemusí byť isté. Špecifiká slovenského premiéra môžu priniesť ďalšiu eskaláciu napätia. Možností je niekoľko.
Nová vláda
Pomery v parlamente ponúkajú ako prirodzenú možnosť vytvorenie novej vlády bez nutnosti predčasných volieb. Z vyjadrení politických predstaviteľov je zrejmé, že už sa nehrá iba o post ministra zdravotníctva, ale priamo o post premiéra.
Igor Matovič tak dopláca na svoj nezáujem vymeniť Mareka Krajčího, ktorý zlyhal nielen v boji s koronakrízou, ale celkovo pri riadení zdravotníctva. Ak by bol M. Krajčí vymenený skôr, je nepravdepodobné, že by k súčasnej eskalácii došlo už teraz.
Ak by tlak dvoch koaličných strán OĽaNO akceptovala, je možné hovoriť o novom premiérovi. Z decembrovej ankety TRENDu vyplynulo, že by sa s veľkou podporou verejnosti novým predsedom vlády mohol stať Eduard Heger.
Kabinet by sa mohol z menšej časti obmeniť a vláda by pokračovala s novým premiérom. Rozvážny spôsob komunikácie E. Hegera by prispel aj k upokojeniu verejnosti po agresívnej komunikácii I. Matoviča.
Otázkou je, kto by obsadil post ministra zdravotníctva. Možnosťou je, že by si rezort zobrala pod seba SaS, ako už Richard Sulík naznačoval.
Menšinová vláda
Politikou Igora Matoviča však lomcuje jeho ego. Je otázne, či by dokázal akceptovať vládu bez svojho vedenia. I. Matovič viackrát ukázal, že nie je ochotný robiť akékoľvek ústupky či kompromisy. Je tak možné, že snahu o svoj odchod neakceptuje.
V takomto prípade by neostávalo menším koaličným stranám nič iné, ako odísť z koalície. Vláde I. Matoviča by však mohli sľúbiť podporu na vopred dohodnutých základoch.
Nová vláda by tak fungovala na menšinovom princípe a pri väčšine zákonov by musela robiť politické dohody s odídencami. Tichá podpora vlády je bežná v mnohých krajinách sveta.
Otázkou však ostáva, či by bola aj dlhodobo udržateľná, keďže je nepravdepodobné, že vláda Igora Matoviča zmení svoj prístup k riešeniu problémov. Pokles preferencií strán OĽaNO a Smer Rodina naznačuje, že legitimita takejto vlády by bola nízka.
Úradnícka vláda
Ďalšou možnosťou je vytvorenie úradníckej vlády na spôsob Talianska. Na rozdiel od Talianska však Slovensku chýba osobnosť Maria Draghiho, ako aj schopnosť dohody na vláde celonárodnej jednoty.
Napriek tomu je možné, že pokiaľ by sa koaliční lídri dohodli na vhodnom kandidátovi, Slovensko by mohlo mať historicky prvú úradnícku vládu. Mohol by nastať podobný mix ako v Taliansku, kde niektorí ministri sú politici a iní odborníci.
Takáto vláda by pod skúseným lídrom mohla opäť získať širokú podporu parlamentu aj verejnosti.
Tri lekcie talianskej politiky pre slovenskú vládu
Predčasné voľby
Igor Matovič pri každej možnej príležitosti haní svojich menších koaličných partnerov a v tomto spôsobe politiky môže pokračovať aj ďalej. Je jedno, či bude vláda nová, úradnícka či menšinová, jeho neustále vyvolávanie konfliktov sa sotva zmení.
Igor Matovič je však politik reprezentujúci štvrtinu parlamentu. Jeho nezáujem riešiť problémy konštruktívne môže viesť už k rozpadu rokovaní o reštrukturalizácii vlády, alebo čoskoro aj novej vlády samotnej.
Ak mu koaličné strany dajú najavo, že práve jeho politika už nie je vítaná, Igor Matovič môže so sebou stiahnuť všetkých smerom k predčasným voľbám.