Dôvera spotrebiteľov v nemeckú ekonomiku pre obavy z ďalšieho zvyšovania cien a recesie klesla po ôsmich mesiacoch neprerušeného rastu. Znižujú sa predovšetkým očakávania ohľadne príjmov a rastu ekonomiky.
Index spotrebiteľskej nálady inštitútu GfK na júl sa znížil na mínus 25,4 bodu z mierne revidovaných mínus 24,4 bodu v júni. To je slabšia hodnota, ako odhadovali analytici oslovení agentúrou Reuters, ktorí očakávali hodnotu mínus 23 bodov.
Norimberský inštitút o tom informoval v tlačovej správe.
„Súčasný vývoj spotrebiteľských nálad naznačuje, že spotrebitelia sú opäť neistejší," uviedol spotrebiteľský expert Gfk Rolf Bürkl. "To sa odráža okrem iného v tom, že sklon k úsporám sa tento mesiac opäť zvýšil," zdôraznil Bürkl. „Stále vysoká miera inflácie, ktorá sa v súčasnosti pohybuje okolo šiestich percent, citeľne znižuje kúpnu silu domácností," dodal.
Súkromné domácnosti predpokladajú, že sa v tomto roku budú musieť vzhľadom na pretrvávajúcu vysokú infláciu zmieriť so stratou reálnych príjmov. Vychádzajú z predpokladu, že straty pravdepodobne nebudú plne kompenzované kolektívne dohodnutým rastom miezd a platov.
Okrem toho sa výrazne zvýšil pesimizmus ohľadom ekonomiky. Neistotu podporilo výrazné zvýšenie úrokových sadzieb Európskou centrálnou bankou.
Horšiu náladu majú podľa dát zverejnených tento týždeň inštitútom Ifo aj nemeckí podnikatelia.Na tento rok nemecká vláda podľa aprílovej prognózy síce očakáva rast hospodárstva o 0,4 percenta, ekonomické inštitúty ale nevylučujú prepad ekonomiky.