Športová a hudobná turistika rastú bezprecedentnou rýchlosťou. Predpokladá sa, že do roku 2032 budú predstavovať odvetvie v hodnote 1,5 bilióna dolárov, vyplýva z nového výskumu spoločnosti Collinson International.
Športová turistika prevažuje. Jej hodnota v roku 2023 dosiahla 564,7 miliardy dolárov a očakáva sa, že v priebehu nasledujúcich ôsmich rokov vzrastie na 1,33 bilióna dolárov. Hudobná turistika má prispieť ďalšími 13,8 miliardami dolárov, čím viac než zdvojnásobí súčasnú hodnotu 6,6 miliardy dolárov. Informuje o tom agentúra Bloomberg.
Firma Collinson definovala cestovateľov ako tých, ktorí leteli na podujatie, či už medzinárodne alebo v rámci domovskej krajiny. Z 8 537 opýtaných zo 17 krajín viac než štyria z piatich (83 percent) leteli na športové podujatie, zatiaľ čo 71 percent nastúpilo za posledné tri roky na lietadlo s cieľom účasti na koncerte alebo plánuje tak urobiť v nasledujúcich 12 mesiacoch.
„Ľudia si cenia zážitky viac než hmotné veci,“ hovorí prezident Collinson International pre región EMEA Christopher Ross. „Ak idete na športové alebo hudobné podujatie, zážitok sa nezačína len vstupom na štadión. Je to plánovanie, samotná cesta, vzrušujúce.“
Za medailu dostávajú olympionici veľmi štedré odmeny, ale aj byty, autá či kravy
Približne 83 percent ľudí cestujúcich na podujatia smeruje na futbalové zápasy, basketbalové zápasy, olympijské hry, preteky Formuly 1 alebo tenisové turnaje – päť najpopulárnejších športových podujatí v zostupnom poradí. Veľkú rolu zohral fakt, že streamingové siete vytvorili ľahko prístupné spôsoby fandenia. Ch. Ross hovorí, že nikdy nebolo ľahšie stať sa „globálnym fanúšikom“.
Futbal zaujal 69 percent športových fanúšikov, ktorí uviedli, že nedávno cestovali na zápas alebo majú plány tak urobiť v nasledujúcom roku. To zahŕňa tých, ktorí boli medzi viac než miliónom fanúšikov v Katare na majstrovstvách sveta FIFA 2022, ale nezahŕňa tých, ktorí plánujú navštíviť nasledujúce majstrovstvá sveta v roku 2026.