Posudok tvrdí, že plán by viedol k „nepriamej diskriminácii občanov únie“. Dobrindt chce od roku 2016 spoplatniť využívanie všetkých nemeckých ciest. Majiteľom áut registrovaných v Nemecku by sa však o cenu cestnej známky znížila daň z vlastníctva motorového vozidla, takže by pro nich spoplatnenie ciest na rozdiel od zahraničných vodičov neznamenalo zvýšené náklady.

Plán navyše ráta s tým, že ceny ročných známok pre autá registrované v Nemecku budú nastavené podľa objemu motora, veku vozidla a jeho šetrnosti k životnému prostrediu. Budú sa tak líšiť od cien známok pre zahraničné autá, pri ktorých sa tieto faktory zohľadňovať nebudú.

Plán by tak podľa posudku viedol k „nerovnému prístupu k domácim a zahraničným vlastníkom automobilov, a tým k nepriamej diskriminácii“. Ministerstvo dopravy tvrdí, že posudok má zjavné „odborné a obsahové“ chyby, takže jeho závery sú nesprávne.

Proti spoplatneniu všetkých nemeckých ciest sa už predtým začali búriť starostovia nemeckých prihraničných miest, podľa ktorých by plán narušil obchodné i medziľudské kontakty v pohraničí. Starostovia zároveň vyjadrili obavy, že Česko v reakcii na Dobrindtov návrh tiež spoplatní cesty nižších tried.

Plán na spoplatnenie ciest má v Nemecku aj mnohých ďalších kritikov. Bavorský zväz obchodu (HBE) sa napríklad obáva, že nový systém spôsobí prepad tržieb v oblastiach pri hraniciach s Českom a Rakúskom.

Návrh kritizujú aj ekologické organizácie, podľa ktorých je zavedenie poplatkov motivované čisto hospodársky a nepovedie k obmedzeniu individuálnej automobilovej dopravy.

Nemecký zámer tento týždeň v Prahe odmietli aj predsedovia vlád Česka a Rakúska Bohuslav Sobotka a Werner Faymann.