Talianska vláda neplánuje kúpiť podiel v automobilovej skupine Stellantis, mohla by tak však urobiť, ak by ju spoločnosť o to požiadala, vyhlásil minister priemyslu Adolfo Urso. Možnosť, že štát kúpi akcie skupiny, minister naznačil začiatkom februára.
„Dnes je zrejmé, že to nie je na programe dňa,“ povedal Urso. Ak by však spoločnosť povedala, že „bezpodmienečne“ potrebuje taliansky verejný podiel, potom by, samozrejme, prišla diskusia a konfrontácia, dodal.
Uprednostňuje Stellantis Francúzsko?
Premiérka Giorgia Meloniová viackrát obvinila Stellantis, že uprednostňuje záujmy Francúzska pred záujmami Talianska a zrod skupiny označila za „údajnú“ fúziu, ktorá „v skutočnosti maskovala prevzatie Francúzskom“. Francúzska vláda vlastní šesť percent skupiny Stellantis.
Generálny riaditeľ skupiny Carlos Tavares minulý týždeň potvrdil záväzok dohodnutý s vládou v Ríme, na základe ktorého by mal Stellantis zvýšiť produkciu v Taliansku do konca tejto dekády na jeden milión vozidiel z približne 750-tisíc vyrobených v minulom roku.
Leapmotor a výroba elektromobilov
Stellantis okrem toho zvažuje výrobu až 150-tisíc nízkonákladových elektrických vozidiel v Taliansku, vo svojom komplexe Mirafiori v Turíne, v rámci dohôd s čínskou automobilkou Leapmotor.
Francúzsko-talianska automobilka minulý rok kúpila podiel vo výške 21 percent vo výrobcovi elektrických vozidiel Leapmotor za 1,6 miliardy dolárov. V rámci tejto dohody obe skupiny oznámili vytvorenie spoločného podniku, v ktorom má Stellantis kontrolný podiel 51 percent. Okrem toho má európsky výrobca automobilov exkluzívne práva na výrobu produktov Leapmotor mimo Číny.
Carlos Tavares vtedy povedal, že autá Leapmotoru sa v Európe objavia maximálne do dvoch rokov. V odpovedi na otázku novinárov povedal, že skupina by mohla vyrábať autá Leapmotor v Taliansku, „ak by na to existoval podnikateľský dôvod“.