Britský výrobca mydla Dove, korenín Hellmann's a nátierky Marmite koncom októbra uviedol, že jeho zvýšenie cien dosiahlo v treťom štvrťroku historické maximum 12,5 percenta.
Spoločnosti vyrábajúce spotrebný tovar sa snažia zistiť, do akej miery môžu kompenzovať rastúce náklady na energie a pracovnú silu bez toho, aby stratili spotrebiteľov, z ktorých mnohí už aj tak prechádzajú na tovar pod vlastnou značkou supermarketov.
Firmy Nestlé a P&G v rovnakom období zvýšili ceny o menej ako 9,5 percenta, pričom od polovice roka 2021 sa ich úroveň viac-menej vyrovnala. Podľa analytikov tento rozdiel čiastočne vysvetľuje väčšia expozícia spoločnosti Unilever na rozvíjajúcich sa trhoch a v oblasti potravín, kde sa vyvíjal tlak na náklady a marže najintenzívnejšie.
Avšak zvyšovanie cien predstavuje riziko narušenia vzťahov s maloobchodníkmi, ktorí sa tiež snažia chrániť svoje marže.
Naposledy sa spoločnosť Unilever priblížila k takému výraznému zvyšovaniu cien v čase vrcholiacej globálnej finančnej krízy. V poslednom kvartáli roku 2008 sa jej ceny zvýšili približne o 9 percent, čo bolo viac ako 4-percentné zvýšenie cien spoločnosti P&G.
Spoločnosť Unilever ozrejmila, že rast cien sa líši podľa kategórie a trhu a nie všetci spotrebitelia pocítili 12,5-percentné zvýšenie.
„Zvýšenie cien tovarov na pultoch je až posledným riešením, ktoré sa vždy dôkladne zvažuje. Skôr ako ceny zvýšime, môžeme použiť niekoľko pák, vrátane zníženia propagačnej činnosti a ponuky výberu produktov, ktoré majú vyššie marže,“ uviedol hovorca spoločnosti.
Spoločnosť Unilever má vysokú expozíciu voči regiónom a krajinám s vysokou infláciou vrátane Latinskej Ameriky, Turecka a Ruska, zatiaľ čo P&G je prevažne zameraná na Spojené štáty, uviedol analytik spoločnosti Bernstein Bruno Monteyne.
„Tieto krajiny majú vysokú infláciu, ktorá súvisí so slabou výmenou devíz. Odzrkadľuje sa to v oveľa väčších devízových stratách spoločnosti Unilever,“ povedal.
Napätie
Podľa analytika Warrena Ackermana zo spoločnosti Barclays, dosahuje inflácia nákladov spoločnosti Unilever v tomto roku viac ako 20 percent v porovnaní so 14 až 15 percentami v Nestlé. Na druhej strane konkurenti spoločnosti Unilever možno ešte nedosiahli vrchol zvyšovania cien.
„Súvisí to s tým, s akou infláciou a expozíciou voči komoditám majú do činenia,“ povedal Ackerman o spoločnosti Unilever.
Spoločnosť Nestlé priznala, že tlak na náklady sa stupňuje.
„Stále absorbujeme značné náklady, čo viedlo k výraznému poklesu našej hrubej ziskovej marže,“ povedal hovorca Nestlé.
Spoločnosť P&G medzitým vyvíja sortimenty, ktoré môže predávať za rôzne ceny, oznámil hovorca spoločnosti.
Odhaduje sa, že spoločnosti Unilever a Nestlé by mali tento rok vykázať ziskové marže pred zdanením na úrovni približne 15 percent, uvádza Refinitiv. Spoločnosť P&G by mala podľa prognóz vykázať ziskovú maržu pred zdanením na úrovni takmer 24 percent.
Napätie medzi väčšími spoločnosťami a maloobchodníkmi medzitým stúpa.
Výrobky spoločnosti Kraft Heinz boli začiatkom tohto roka stiahnuté z regálov v obchodoch Tesco, keďže sa britský velikán nevedel dohodnúť na cenových podmienkach.
Spoločnosť Mondelez, výrobca značiek čokolád Cadbury a Milka, prestala začiatkom tohto roka predávať svoje sladkosti viacerým európskym maloobchodníkom, zatiaľ čo rokovala o cene, oznámil tento týždeň pre agentúru Reuters jej generálny riaditeľ Dirk Van de Put.
Diskusie, ktoré môžu byť podľa Van de Puta „pomerne kontroverzné a náročné“, prispeli k tomu, že objem predaja v tomto regióne prvýkrát v tomto roku klesol.
Aj holandský supermarket Ahold Delhaize zaznamenal, že rokovania o cenách sú čoraz náročnejšie, povedala pre agentúru Reuters jeho finančná riaditeľka Nataltie Knightová. „Tí ktorí majú silnejší podiel na trhu, sú väčší dodávatelia. Povedala by som, že Unilever patrí do tejto skupiny,“ ozrejmila a dodala: „Je čas, aby sa spoločnosti vyrábajúce spotrebiteľsky balený tovar posilnili a tiež zohrali svoju úlohu v snahe pomôcť spotrebiteľom viac, ako kedykoľvek predtým.“