Francúzsky výrobca a distribútor alkoholu Pernod Ricard vypúšťa z portfólia väčšinu vínnych značiek, keďže globálna spotreba vína klesá. Dohodol sa na ich predaji konzorciu medzinárodných investorov Australian Wine Holdco. Zameria sa viac na šampanské a prémiové liehoviny.
Francúzska skupina, ktorá vlastní značky ako Absolut Vodka, Jameson Whiskey, Olmeca Tequila a Beefeater Gin, oznámila predaj siedmich vinárstiev v Austrálii, na Novom Zélande a v Španielsku. Uviedla, že to umožní spoločnosti nasmerovať viac zdrojov na prémiové liehoviny a šampanské, ktoré „poháňajú rast jej podnikania“.
Tento krok nasleduje po tom, čo globálna spotreba vína minulý rok dosiahla podľa odhadu Medzinárodnej organizácie pre vinič a víno (OIV) 27-ročné minimum. Pernod Ricard hlásil v prvom štvrťroku tohto roka sedempercentný pokles predaja vínnych značiek hlavne v dôsledku poklesu obľuby Jacob’s Creek v Indii a Campo Viejo v USA.
Spotreba vína klesá sústavne od roku 2018, čo je dôsledkom poklesu dopytu v Číne a vysokej inflácie, ktorá znížila disponibilné príjmy na celom svete. Spotrebitelia uprednostňujú pivo a liehoviny, alebo sa rozhodujú úplne vzdať alkoholu zo zdravotných dôvodov. „Odpredaj zo strany Pernod Ricard dáva zmysel, pretože tento segment už dlhší čas nedosahuje dobré výsledky a globálny trh s vínom je stále náročný,“ povedala editorka americkej obchodnej publikácie Wine & Spirits Daily Sarah Barrettová pre CNN.
Klesajúca spotreba vína núti mnohé vinice v Európe zatvoriť podniky. Minulý rok dosiahla produkcia vína podľa OIV najnižšiu úroveň od roku 1961, keď extrémne počasie a choroby zasiahli úrodu.