Administratíva amerického prezidenta Joea Bidena oznámila, že plánuje zakázať predaj antivírusového softvéru ruskej spoločnosti Kaspersky Lab v Spojených štátoch. Zistilo sa, že vplyv Moskvy na túto firmu predstavuje významné riziko, uviedla podľa agentúry Reuters ministerka obchodu Gina Raimondová. Spoločnosť Kaspersky poprela, že by sa zapojila do akejkoľvek činnosti ohrozujúcej bezpečnosť USA.
„Rusko ukázalo, že má kapacitu a... zámer využívať ruské spoločnosti ako je Kaspersky na zhromažďovanie a využívanie ako zbraní osobné informácie Američanov,“ vyhlásila Raimondová. Reuters ďalej cituje nemenovaný zdroj, podľa ktorého by privilegovaný prístup softvéru k počítačom mohol umožniť ukradnúť citlivé informácie z amerických počítačov alebo do nich inštalovať malvér, teda škodlivý softvér, a zadržiavať kriticky dôležité aktualizácie.
„Spoločnosť Kaspersky už vo všeobecnosti nebude môcť, okrem iných aktivít, predávať svoj softvér v Spojených štátoch alebo poskytovať aktualizácie už používaného softvéru,“ uviedlo ministerstvo obchodu podľa stanice BBC. Tá podotkla, že nové predaje softvéru budú obmedzené do 30 dní od oznámenia zákazu a aktualizácie od 29. septembra. Spoločnosť Kaspersky uviedla, že má v úmysle využiť legálne dostupné možnosti na boj proti zákazu a poprela, že by sa zapojila do akejkoľvek činnosti ohrozujúcej bezpečnosť USA. Firma podľa Reuters už skôr ubezpečovala, že je súkromne spravovanou spoločnosťou bez väzieb na ruskú vládu.
Kaspersky je dlhodobo cieľom amerických regulačných úradov, podotkla BBC. V roku 2017 ministerstvo vnútornej bezpečnosti nariadilo všetkým civilným vládnym organizáciám USA, aby odstránili do 90 dní zo svojich počítačových sietí antivírusový produkt Kaspersky Lab kvôli údajným väzbám na ruskú rozviedku. Stanica ABC News s odvolaním sa na amerických činiteľov píše, že podľa ruských zákonov má vláda v Moskve plný prístup k systémom spoločnosti Kaspersky, a tým pádom aj k údajom jej zákazníkov.
Nadnárodná firma Kaspersky sídli v Moskve a pobočky má v 31 krajinách po celom svete, poznamenala BBC, podľa ktorej služby firmy využíva viac ako 400 miliónov užívateľov a 270-tisíc firemných klientov vo viac ako 200 krajinách.