Vyšetrovanie špionážnej aféry vo francúzskej automobilke Renault má prvé dve “obete”. Počas víkendu dostali výpovede dvaja z trojice podozrivých manažérov automobilky, viceprezident Michel Balthazard a riaditeľ vývoja elektromobilov Bertrand Rochette. V podozrení zostáva naďalej Matthieu Tenebaum, bývalý námestník riaditeľa pre vývoj elektromobilov.

Denník New York Times napísal, že v sobotu prišiel obom manažérom list od vedenia Renaultu o ukončení ich pracovného pomeru. Hlavným dôvodom prepustenia M. Balthazarda a B. Rochetta sú vysoké finančné sumy, ktoré sa bez vysvetlenia objavili na ich bankových účtoch. “Vedenie Renaultu tvrdí: Našli sme u vás veľa peňazí, takže ste museli predať informácie. Ale o tom, že by mali nejaký dôkaz, sa nezmieňujú,” komentoval obvinenie Balthazardov advokát Xavier Thouvenin. Môj klient bol obvinením šokovaný a chce očistiť svoje meno, dodal.

Interné vyšetrovanie v automobilke prebieha už približne päť mesiacov. Z listu o výpovedi vyplýva, že kauzu odštartovalo anonymné udanie. Tlačová hovorkyňa Renaultu odmietla situáciu komentovať. Všetci traja manažéri vinu odmietajú a tvrdia, že sú nevinní. Ich advokáti už oznámili, že pre “nezákonné prepustenie” budú automobilku žalovať.

Manažéri prišli o svoje pozície len deň po tom, čo francúzska prokuratúra spustila vyšetrovanie celej kauzy. Renault podal trestné oznámenie pre organizovanú krádež, korupciu, porušenie dôvery a predávanie informácií cudzím subjektom. O ktorú zahraničnú automobilku alebo krajinu ide, zatiaľ vyšetrovatelia neuviedli. Domáce médiá špekulovali aj o čínskej konkurencii. Čínska strana akékoľvek spojenie s kauzou v Renaulte poprela.

Vyšetrovanie má viesť spravodajská služba DCRI spadajúca pod francúzske ministerstvo vnútra. Právnik Renaultu Jean Reinhart povedal, že firma vo svojom trestnom oznámení žiadnu cudziu veľmoc nemenovala. Identifikovala však podozrivé zahraničné súkromné spoločnosti. Prevádzkový riaditeľ Renaultu Patrick Pelata v minulých dňoch hovoril o “organizovanej medzinárodnej sieti”, ktorá riadila nákup dát o nákladoch a ekonomickom modele programu elektromobilu. Dodal, že hlavné prvky technológie s približne 200 patentami zostali v bezpečí.

Renault so svojím japonským partnerom Nissan investovali do vývoja elektromobilov a batérií v posledných rokoch štyri miliardy eur. Francúzi plánujú v budúcom roku uviesť na trh štvoricu modelov poháňaných elektrinou: Kangoo, Fluence, Zoé a Twizy.

Ilustračné foto na titulke - TASR/AP