Španielska letecká spoločnosť Volotea tento rok predstihla francúzskeho prepravcu Air France v počte vnútroštátnych liniek vo Francúzsku. Malá nízkonákladová Volotea, založená len pred desiatimi rokmi, prevádzkuje 61 liniek, zatiaľ čo Air France ich má vo Francúzsku 58 a konkurenčný britský EasyJet 46, napísal server denníka Le Figaro.
Úspech Volotey sa môže zdať prekvapujúci, prepravca ale získava na obľube najmä prevádzkovaním liniek, ktoré nezabezpečuje žiadna iná letecká spoločnosť. Časté sú spoje medzi mestami strednej veľkosti. Spoločnosť tvrdí, že má exkluzívne postavenie na 60 percentách liniek, ktorým sa venuje.
„Prevádzkujeme vnútroeurópske linky medzi mestami strednej veľkosti. Zo 420 liniek, na ktorých sme začali prevádzku, 235 neobsluhoval nikto iný,“ uviedol v júni zakladateľ firmy Volotea Carlos Muňoz.
Francúzsko predstavuje pre Voloteu najväčší trh. Prepravca sa stiahol z veľkých liniek a zameriava sa na tie menšie a Parížu sa vyhýba. Air France sa práve z týchto liniek naopak sťahuje pre nízku rentabilitu.
„Volotea nie je vedúcou leteckou spoločnosťou na vnútroštátnych linkách vo Francúzsku, pokiaľ ide o objem. Air France má v tomto segmente dvakrát väčší objem ako Volotea. Ale španielska letecká spoločnosť je v skutočnosti lídrom, pokiaľ ide o počty liniek,“ uviedol Arnaud Aymé, konzultant poradenskej firmy Sia Partners.
Jedna letenka pri Volotey vyjde v priemere na 50 eur. Príťažlivosť pre cestujúcich však tkvie nielen v relatívne nízkej cene, ale tiež v ponuke širších sedadiel vybavených videom a hlavne v ponuke jedinečných destinácií. Firma sa tiež snaží o čo najvyššiu vyťaženosť liniek a pracuje so sezónnosťou.
Na firmu nedopadne nový francúzsky zákon, ktorý zakazuje vnútroštátne lety medzi mestami, ktoré prepája vlak za menej ako dve a pol hodiny. Väčšina letov, ktoré prevádzkuje Volotea, do tejto kategórie nespadá, uvádza Aymé.
„Verejný sektor Voloteu víta, pretože otvára nové linky a znižuje izolovanosť niektorých oblastí. Ako taká môže využívať prechodnú podporu, ktorá síce nezabezpečí dlhodobú ziskovosť linky, ale aspoň pomôže čiastočne financovať počiatočné investície,“ vysvetľuje Aymé.
Volotea pre tento rok očakáva tržby vo výške takmer 700 miliónov eur a do roku 2028 chce v Európe začať prevádzku na ďalších 800 linkách. Vo Francúzsku sa teraz prihlásila do výberového konania na prevádzkovanie linky medzi Korzikou a mestami Paríž a Marseille; v súťaži je ako jediná nízkonákladová firma a konkurujú jej len Air Corsica a Air France. Podľa Aymého je snaha o porazenie tejto dvojice odvážna, ale nie nereálna.