Čína by mohla byť spúšťačom ďalšej vlny deindustrializácie bohatého sveta. Približne milión amerických pracovníkov vo výrobe prišiel o prácu v dôsledku čínskej konkurencie v rokoch 1997 až 2011. Ázijská krajina sa totiž integrovala do globálneho obchodného systému a začala svoj lacný tovar vyvážať do zámoria. Tomuto „čínskemu šoku“ sa vtedy pripisovalo všeličo, od rastúceho počtu úmrtí medzi príslušníkmi americkej robotníckej triedy, až po zvolenie Donalda Trumpa za prezidenta, pripomína The Economist.
Situácia by sa mohla teraz zopakovať, keďže čínski výrobcovia automobilov sa tešia rastúcej obľube na Západe. Ešte pred piatimi rokmi dodávala Čína len štvrtinu áut Japonska, ktoré bolo vtedy najväčším exportérom na svete. Dáta zverejnené tento týždeň však potvrdzujú, že druhá najľudnatejšia krajina sveta vyviezla v roku 2023 viac ako päť miliónov áut, čím prekonala celkový počet vozidiel, ktoré exportovalo Japonsko.
Najväčší čínsky výrobca automobilov BYD predal v štvrtom štvrťroku 0,5 milióna elektrických vozidiel, vďaka čomu nechal za sebou aj americkú Teslu. Čínske elektromobily sú lacné, takže dopyt po nich bude ďalej stúpať. Do roku 2030 by Čína mohla zdvojnásobiť svoj podiel na globálnom trhu na tretinu, čo by ukončilo dominancia západných automobiliek, najmä v Európe.
Tentoraz bude pre politikov ešte jednoduchšie pripísať vinu za stratu zamestnania „čínskej nečestnej hre“. Mrazivá geopolitická klíma bude živiť argumenty, že dotovaná výroba nespravodlivo oberá západných pracovníkov o živobytie. Od spustenia programu „Vyrobené v Číne“ v roku 2014 Čína bezostyšne zaplavuje trh svojimi automobilmi a elektromobilmi.
Politickí činitelia z bohatého sveta budú preto v pokušení chrániť svoje automobilky pred náporom štátom podporovanej konkurencie. V októbri Európska komisia začala vyšetrovanie dovozu čínskych áut. Americký prezident Joe Biden údajne zvažuje zvýšenie dovozných ciel na čínske vozidlá, aj keď americké automobilky, chránené 27,5-percentným odvodom a príspevkami zo zákona o znižovaní inflácie, v súčasnosti čelia slabej čínskej konkurencii.
Odmietanie čínskych áut by však bola chyba, pripomína ešte Bloomberg. Potenciálne zisky pre Západ z dodávky lacných, ekologických vozidiel sú jednoducho obrovské. Prevyšujú náklady, obavy a nebezpečenstvá, ktoré so sebou prinášajú.