Na sklonku roka 2022 sa snažila reklamná agentúra MARK BBDO v spolupráci s poradenskou firmou ASPIRO nájsť odpoveď na to, k akým zmenám v nákupnom správaní dochádza v dôsledku spoločenských, ekonomických a politických udalostí.
Z výsledkov vychádza napríklad aj to, že viac ako polovica Slovákov očakáva, že ich finančná situácia bude v najbližšom polroku horšia ako doteraz.
Internet náš každodenný
Z prieskumu takisto vychádza, že respondenti šetria najmä na väčších položkách ako sú dovolenky, jedlo v reštauráciách, donáška jedla či luxusné produkty.
Naopak, vzdať sa nechcú takzvaného online oxygenu, teda napríklad mobilných dát či pevného internetu. Ide tak o položky, ktoré popri základných potravinách a drogérii každodennej potreby spotrebitelia obmedzujú najmenej.
Cez mobilný telefón sa na internet pripája aspoň raz denne takmer 90 percent slovenských spotrebiteľov, pričom 57 percent ľudí je takto na internet pripojených prakticky neustále.
Záujem o použité veci z bazárov rastie
Zhoršenie finančnej situácie svojej domácnosti podľa prieskumu v súčasnosti pociťuje 60 percent spotrebiteľov. Približne rovnaké percento, 59 percent spotrebiteľov, zas očakáva, že sa ich finančná situácia bude v prvom polroku 2023 naďalej zhoršovať.
Práve zhoršená ekonomická situácia sa prejavila aj na ochote Slovákov predávať svoje veci cez internet. Viac spotrebiteľov začalo častejšie predávať nepotrebné veci, nakupovať v second handoch či kupovať použité veci z bazáru.