Slovenská vláda dnes vzala na vedomie projekt výstavby nového ropovodu do Rakúska, ktorý má zvýšiť objem prepravovanej ropy cez Slovensko a v prípade výpadkov dovozu suroviny z Ruska zabezpečiť dodávky zo západnej Európy. Ekologickí aktivisti upozornili na riziko ohrozenia životného prostredia, kriticky sa proti projektu stavia aj bratislavská rafinéria Slovnaft.

Výstavba zhruba 80 kilometrov dlhého potrubia, ktorými sa rafinéria ÖMV v rakúskom Schwechate napojí na slovenskú časť ropovodu Družba, má zvýšiť vyťaženosť Družby, ktorá sa pohybuje okolo polovice prepravnej kapacity. Tým by stúpli aj príjmy slovenského prepravcu ropy Transpetrol.

  • Viac o vyhliadkach Transpetrolu, ropovodu Družba a výhradách Slovnaftu proti prepojeniu s Rakúskom čítajte v týždenníku TREND 1/2013 v článku Transpetrol s nožom na krku

Štát tiež počíta s tým, že cez nový ropovod by mohol získať prístup k alternatívnym dodávkam, v súčasnosti je Slovensko prakticky závislé od dovozu ropy z Ruska. „Kvôli bezpečnosti potrebujeme mať dodávky diverzifikované,“ povedal novinárom minister hospodárstva Tomáš Malatinský. Dodal, že trasa ropovodu by mala byť známa do konca roka.

Ministerstvu hospodárstva sa na základe štúdie spoločnosti KPMG pozdávajú dve trasy z desiatich posudzovaných. Prvá trasa ropovodu s dĺžkou viac ako 81 kilometrov (z toho na území Slovenska 27,5 kilometra) by mala viesť pozdĺž diaľnice z Veľkého Bielu cez Bratislavu až po hraničný prechod Petržalka-Kittsee. Druhá trasa ropovodu s dĺžkou takmer 85 kilometrov (z toho na území Slovenska 32,5 kilometrov) je až na mierne zmeny totožná s prvou trasou. Navrhované trasy tak prechádzajú intravilánom a extravilánom mesta Bratislava.

Občianski aktivisti dlhodobo upozorňujú na možné ekologické riziká v prípade poruchy na ropovode. „Ropovod bude niekoľkonásobne chránený, riziko úniku ropy do prírody bude minimálne,“ reagoval pre denník Pravda bývalý šéf dozornej rady Transpetrolu Karel Hirman.

Projekt výstavby ropovodu medzi Slovenskom a Rakúskom s nevôľou sleduje rafinéria Slovnaft, ktorá patrí do skupiny maďarského koncernu MOL. Zástupcovia Slovnaftu už v minulosti tvrdili, že nové potrubie prinesie výhody Rakúsku a nie Slovensku.

Terajšie ropovody v Rakúsku, Taliansku a Nemecku, na ktoré sa má slovensko-rakúsky ropovod napojiť, by podľa kritikov kapacitne nepostačovali na plnohodnotné zabezpečenie dodávok ropy na Slovensku. Český prepravca ropy Mero vlani uviedol, že projekt ropovodného prepojenia medzi Rakúskom a Slovenskom pozorne sleduje i s ohľadom na to, aby neohrozil energetickú bezpečnosť ČR.

Slovnaft spolu s MOL a Transpetrolom medzitým spustil prípravy na modernizáciu ropovodu Adria medzi Slovenskom a Maďarskom, ktorý by mal po úpravách byť schopný plne pokryť slovenskú spotrebu ropy.

Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch