Slovenská rafinéria Slovnaft sa nespolieha už len na ropu z Ruska, do výroby zapája aj alternatívne zmesi. „Vlani preto rafinéria otestovala až šesticu nových rôp, z ktorých bude najmä pre Česko, Rakúsko, Nemecko či Poľsko vyrábať pohonné látky,” píše Finweb Hospodárskych novín (HN).
Nové ropy pochádzali najmä z Kurdistanu, Kaspického regiónu, Azerbajdžanu, Líbye, Ománu či Spojených štátov amerických, do závodu sa dostávali prostredníctvom tankerov a chorvátskeho terminálu Omišalj. Podľa zdroja HN by mali v tomto roku pribudnúť ďalšie destinácie, odkiaľ bude Slovnaft dovážať ropu.
Na spracovanie nových druhov rôp však rafinéria potrebuje nové investície do technológií, ktoré podľa slov Antona Molnára, hovorcu Slovnaftu, by mali štartovať v tomto roku. „Úpravy by mali byť nastavené počas roka 2025, keď by mohol pomer neruskej ropy dosiahnuť až približne 60 percent,” dodáva ekonomický portál s tým, že investície by sa mali vyšplhať až na 200 miliónov eur.
Dôvodom je najmä to, že každá ropná zmes má iné zloženie, váhu alebo obsah síry, ktorý určuje sladkosť alebo kyslosť ropy. Sladká sa spracováva najľahšie a patrí k najžiadanejším, naopak kyslá má v sebe viac síry a jej spracovanie je náročnejšie. Rovnako z ľahkej ropy sa vyrobí viac benzínu a z ťažkej zase viac nafty. Americká ropa WTI a severomorský Brent patria k ľahším zmesiam, na druhej strane ruská ropa je ťažšia. Typ z Azerbajdžanu, odkiaľ bude Slovnaft čerpať, patrí k mierne ťažkým zmesiam, „avšak stále k pomerne sladkým,” hovorí Marek Nemky, analytik finančných trhov.
Náklady na produkciu však môžu zvýšiť prepravné poplatky z Chorvátska. Analytik Boris Tomčiak z portálu Finlord na záver dodal, že „Cena prepravy potrubím Adria by mala byť až šesťkrát vyššia oproti cene prepravy ropovodmi v Českej republike a na Slovensku.”