Od februára zúri vojna na Ukrajine a aj Slovensko posiela ako svoju pomoc zbrane. Zistili sme, že okrem oficiálnych zásielok štátu na východ odchádza každý mesiac kamión so zbraňami zo Slovenskej Ľupče. Tam sídli firma Grand Power so stotridsiatimi zamestnancami, ktorej zisk sa pohybuje na úrovni troch miliónov eur ročne. Majiteľ tejto firmy kedysi podporoval kotlebovcov, no neskôr svoj postoj prehodnotil. Dnes už nechce mať s politikou nič spoločné.
Jaroslav Kuracina (51) nám do telefónu tvrdil, že Ukrajine zbrane nedodáva, no súhlasil s osobným rozhovorom. V tom priznal, že veci sa majú trochu inak.
Aké hospodárske výsledky má vaša firma za minulý rok?
Firma Grand Power za minulý rok na dani zo zisku zaplatila do štátneho rozpočtu viac ako 800-tisíc eur. Náš zisk bol síce úctyhodný, ale ustavične reinvestujeme financie do nových výrobných priestorov, do vývoja nových produktov, nových technológií a získavania nových odborníkov, takže na užívanie toho veľa nezostáva.
Rok pred tým to bolo ako?
Bolo toho trošku menej. Zhruba sme sa pohybovali na polovičných hodnotách, ale celým svetom kýval covid-19. Ovplyvňoval hlavne logistiku výroby a nie priam pozitívnym smerom.
Poskočili ste výrazne.
Neposkočili sme pre problémy na okolí, ale je to výsledok ustavičnej práce, hlavne v zámorí. Nielen smerom na západ, ale aj na východ.
Koľko vyvážate do USA?
Veľa.
Čo si mám pod „veľa“ predstaviť?
Tak za desať miliónov dolárov ročne. Záujem majú o celú našu produkciu. Amerika kupuje skoro všetko.
Kupujú viac po vypuknutí vojny na Ukrajine?
Nie, Ukrajina prišla už do rozbehnutých vecí a nepriniesla výrazný vplyv.
Európske firmy sa za oceánom nepresadzujú ľahko. Ako sa to podarilo vám?
Máme dobrý produkt. Dobrý pomer kvality a ceny.
Máte odsledované, kto si v USA kupuje práve vaše zbrane?
Civilisti.
Zaujíma ma, aký typ ľudí.
Vaše otázky ma uvádzajú do rozpakov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?