Trh práce na Slovensku bude v roku 2025 dominovať nízkou nezamestnanosťou, čo spôsobí ďalší tlak na zvyšovanie miezd a bude vyžadovať spružnenie pravidiel ekonomickej migrácie. Ako predpovedajú odborníci z agentúry Grafton, trh práce naďalej ostane „trhom riadeným uchádzačmi", kde nedostatok pracovnej sily tlačí na zamestnávateľov. „Ani v budúcom roku neočakávame žiadne prudké výkyvy miery nezamestnanosti. Pokiaľ bude klesať alebo rásť, tak len v desatinách percent, pričom predpokladáme, že i v roku 2025 bude Slovensko atakovať historicky najnižšiu úroveň miery nezamestnanosti," hovorí Martin Malo, riaditeľ Grafton Slovakia a Gi Group.

Demografický vývoj naznačuje pokračovanie úbytku ľudí na trhu práce vo všetkých okolitých štátoch, čo predznačuje rast miezd rýchlejšie, ako je priemer v Európskej únii. Ekonomická migrácia a výkonnosť priemyslu sú identifikované ako kľúčové otázky pre trh práce. Zmeny v legislatíve by mali pomôcť regulovať šedú zónu trhu práce a pomôcť zamestnávateľom. Napriek slabšiemu výkonu nemeckej ekonomiky, odborníci očakávajú, že slovenský trh práce sa spružní bez dramatického vplyvu na mieru nezamestnanosti. Sektor automobilového priemyslu, energetiky a zbrojného priemyslu zostáva kritický.

„Tuzemským automobilkám sa zatiaľ darí nad očakávanie dobre, hoci aj ony zápasia s operatívnymi komplikáciami, najmä s vplyvom zvyšujúcich sa fixných i variabilných nákladov. Dlhodobo vykazujú rast taktiež sektory zdieľaných podnikových služieb, energetiky a zbrojného priemyslu, ktorý hrá v našom hospodárstve čoraz významnejšiu rolu," uzatvára Malo. Najžiadanejšie pracovné pozície u zamestnávateľov zahŕňajú operátora výroby, skladníka a účtovníka, zatiaľ čo pozície ako technici v Košiciach sú najrýchlejšie obsadzované. Najťažšie obsaditeľné pozície predstavujú kuchári v Žilinskom kraji a majstri výroby v Michalovciach. Personalisti budú musieť podľa Graftonu naďalej posilňovať značku a reputáciu zamestnávateľov.

Ďalšie dôležité správy

VolkswagenGroup
Neprehliadnite

Slovensko uspelo tento rok v automobilovej výrobe, zaostáva však vo vzdelávaní