Slovenský trh sa otvorí aj pre iné mýtne jednotky ako od spoločnosti SkyToll. Dopravcovia na Slovensku by tak mali dostať možnosť výberu, prostredníctvom ktorej palubnej OBU (on-board unit) jednotky budú platiť mýto.

Priblížil to v stredu podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku spoplatnenia a informačných technológií Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Jaroslav Ivanco v súvislosti s implementáciou medzinárodného mýtneho systému EETS (European Electronic Toll Service).

Termín je na jar

Základným míľnikom pre zavedenie EETS bolo schválenie príslušnej legislatívy, druhým krokom je technické zavedenie systému. „Predpokladaný termín je jar budúceho roku, optimisticky poviem apríl budúceho kalendárneho roku,“ naznačil Ivanco.

Na východe Maďarska otvorili v utorok 26. októbra 2021 úsek diaľnice M30, spájajúcu Miškovec s maďarsko-slovenským hraničným priechodom v Tornyosnémeti. Snímka z diaľnice M30 od Miškovca po maďarsko-slovenský hraničný priechod v Tornyosnémeti. FOTO TASR – František Iván
Neprehliadnite

Top udalosti v doprave: Maďari nastavili zrkadlo slovenským diaľničiarom

Tretím paralelne bežiacim míľnikom je založenie mýtneho úradu, ktorý sa má o tento systém ďalej starať a zároveň je prvým stavebným pilierom pre budúci mýtny systém a jeho správu v rukách štátu.

Ivanco poukázal na to, že dopravcom, ktorým v súčasnosti chodí poplatok za palivovú kartu, logistické či iné služby v rámci jednej faktúry, prichádza zároveň samostatne faktúra od spoločnosti SkyToll.

Výhody pre dopravcov

„Už len to, že v rámci tohto jedného poskytovateľa bude môcť prejsť na jednu faktúru, bude preňho zaujímavé,“ podotkol v súvislosti s výhodami pre dopravcov. Týmto spôsobom zároveň podľa neho budú môcť odložiť slovenskú OBU jednotku a používať len medzinárodnú, s ktorou cestujú po zvyšku Európy.

nakupy
Neprehliadnite

Tohtoročné Vianoce budú skromnejšie. Chýbajú darčeky a dražejú obľúbené cukrovinky

„Táto možnosť nám umožňuje, aby otvorením trhu došlo k zníženiu niektorých nákladov vo využívaní súčasného poskytovateľa, a tým aj k zníženiu nákladov na celkový výber mýta,“ skonštatoval Ivanco.

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) vyčíslil, že náklady na výber mýta boli blízko 50 percent, už sa však znížili a predstavujú okolo 40 percent. Napriek tomu je to podľa neho stále dvojnásobok oproti lepšiemu európskemu priemeru.

Zlepšenie údržby diaľníc

„Mojou ambíciou bolo ísť hlboko pod 20 percent. Ak sa dostaneme na 10 percent, myslím si, že to bude fantastické,“ dodal Doležal. Mýto z nákladnej dopravy môže podľa neho významne pomôcť zlepšiť údržbu slovenských diaľnic.

Na ilustračnej snímke parkovanie v bratislavskej mestskej časti Nové mesto.
Neprehliadnite

Parkovanie v Bratislave mešká, môže sa to IT dodávateľ aj štát

SkyToll je v súčasnosti národný poskytovateľ a ostatní sa musia certifikovať, aby mohli začať pôsobiť ako EETS poskytovatelia na slovenskom trhu. Ivanco priblížil, že certifikačný proces pozostáva z dvoch krokov. Prvým je certifikácia hodnotenia finančnej a ekonomickej stability.

Pri druhom kroku ide o akúsi technickú integračnú certifikáciu, teda spôsobilosť OBU jednotky integrovať sa s existujúcim mýtnym systémom na Slovensku. Certifikácie by sa mali uskutočňovať v priebehu budúceho roka.

Nadštandardné služby pre dopravcov

Význam národného mýtneho systému, keď už bude fungovať EETS, bude podľa Doležala spočívať v tom, že bude vytvárať protiváhu medzinárodnému mýtnemu systému a poskytovať možno nadštandardné služby pre dopravcov na Slovensku.

V Bratislave sa konal štrajk autodopravcov, kamióny zablokovali Rožńavskú ulicu.
Neprehliadnite

Nedostatok vodičov opäť navádza dopravcov na štrajk

V prípade dvoch mýtnych tendrov momentálne beží námietkové konanie, kde rozhoduje Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). „Mám za to, že tendre sú nastavené správne technicky, legitímne otázky uchádzačov boli zodpovedané a legitímne námietky uchádzačov dnes sú v rukách ÚVO a ÚVO rozhodne,“ dodal Ivanco s tým, že jedno rozhodnutie už bolo v lete, po ktorom aj mierne upravovali podmienky súťaže.

Druhý tender podľa jeho slov trpí aj na "faktor vyššej moci". Nedostatok čipov totiž má vplyv aj na schopnosť uchádzačov zaviazať sa k dodávke všetkých komponentov v danom čase tak, aby splnili požiadavky nastavené v súťaži.

Nedokončená cyklotrasa medzi obcou Veľký Biel a mestom Senec. Chýbajúci úsek mesto Senec doposiaľ nevybudovalo. Starosta obce Veľký Biel - Anton Danter.
Neprehliadnite

Cyklotrasa nikam, pruhy na ceste či chodníky miznúce v kukurici. Toto je realita na Slovensku