O katastrofálnom stave slovenských železníc počuť v poslednom čase čoraz viac. Dokonca nad nimi zdvíhajú varovný prst aj České dráhy, ktoré strácajú trpezlivosť. Sťažujú sa, že v dôsledku zlého stavu našej infraštruktúry majú zvýšené náklady na údržbu vozidiel.

Vedenie dopravcu preto poslalo Železniciam Slovenskej republiky list so sťažnosťou, v ktorom vyzýva na nápravu kritického stavu koľajníc a výhybiek na našom území.

V rozpore so smernicou

Na slovenské železnice sa bližšie pozrel aj portál Euractiv, ktorý upozornil na ďalší problém. Informuje, že podľa európskej smernice musia členské štáty zriadiť „stály a nezávislý“ orgán pre vyšetrovanie železničných nehôd.

Na Slovensku však jednotka pôsobí na ministerstve dopravy, ktoré vykonáva aj práva akcionára v ŽSR a ZSSK. Toto je však podľa informácií portálu Euractiv v rozpore so smernicou. Tá totiž uvádza, že členské štáty majú zabezpečiť, aby vyšetrovanie nehôd vykonával nezávislý orgán. Ten má pozostávať aspoň z jedného vyšetrovateľa schopného vykonávať funkciu hlavného vyšetrovateľa v prípade nehody alebo incidentu. V prípade Slovenska takýto orgán funguje práve v rámci ministerstva dopravy.

„Takýmto úradom je samotné ministerstvo. Je vyšetrovacím orgánom, ak ide o nehody a mimoriadne udalosti, ktoré sa stali na železničných dráhach, na špeciálnych dráhach a lanových dráhach,“ vyjadrilo sa pre portál Euractiv ministerstvo dopravy.

Európska komisia transpozíciu smernice preveruje

Spomínané nastavenie je podľa zdroja portálu Euractiv problematické preto, že má ministerstvo rozhodovacie právomoci aj v železničných spoločnostiach.

„Ak je národný vyšetrovací orgán štrukturálnou jednotkou ministerstva, rozhodujúcim prvkom nezávislosti je to, či ministerstvo zohráva nejakú rozhodujúcu úlohu v riadení akéhokoľvek železničného podniku alebo operátora infraštruktúry, napríklad ako hlavný akcionár, alebo má prítomnosť v predstavenstve alebo dozornej rade. Ak zohráva, potom nie sú splnené kritériá nezávislosti,“ upozornil zdroj z prostredia Európskej komisie.

Zároveň dodal, že Európska komisia v súčasnosti transpozíciu smernice na Slovensku preveruje.

Ďalšie dôležité správy

Na železničnej stanici v Žiline sa v stredu dopoludnia vykoľajil vlak SuperCity Pendolino smerujúci z Prahy do Košíc. Železničná doprava na trase Žilina - Čadca je aktuálne zastavená, premáva náhradná autobusová doprava.  Na snímke vykoľajenie medzištátneho vlaku SC 241 Pendolino v úseku Kysucké Nové Mesto - Žilina v stredu 1.  marca 2023 v Žiline.  FOTO TASR - Daniel Stehlík
Neprehliadnite

Železničné trate volajú o pomoc čoraz naliehavejšie. Znepokojuje to už nielen Slovákov