Slovenský maloobchod vlani koronakrízu ustál, tržby medziročne klesli iba o 1,1 percenta. Uviedla to v analýze Eva Sadovská, analytička Wood & Company. Podľa nej však netreba zabúdať na fakt, že hygienické a bezpečnostné opatrenia predstavovali pre obchodníkov zvýšené náklady.
Priblížila, že jarné opatrenia počas prvej vlny pandémie viedli k zatvoreniu väčšiny obchodov, čo sa prejavilo na poklese tržieb maloobchodu v období marec až máj v priemere o 9 percent. Opätovné otvorenie všetkých obchodov umožnilo dobehnúť zameškané. Tržby maloobchodu boli v období júl až október medziročne vyššie v priemere o 3,5 percenta. Príchod druhej vlny a s tým súvisiace sprísňovanie opatrení dostalo tržby maloobchodu v závere roka do mierneho mínusu. V novembri a v decembri minulého roku obchodníci utŕžili medziročne menej o -0,4 a -0,6 percenta.
Všetky predajne by sa za prísnych podmienok mali otvoriť, tvrdí Zväz obchodu SR
Poznamenala, že trend vývoja maloobchodných tržieb bol na Slovensku obdobný ako v EÚ. Najvýraznejší prepad tržieb pocítili krajiny Únie v apríli. Kým na Slovensku maloobchod zaznamenal počas tohto „najkritickejšieho" mesiaca medziročný prepad predaja o vyše 14 percent, v EÚ-27 išlo o pokles -18 percent. Najvýraznejší aprílový pokles tržieb o -35 percent až -30 percent si pripísali Luxembursko, Taliansko, Španielsko či Francúzsko.
Supermarkety a hypermarkety (maloobchod v nešpecializovaných predajniach) tvoria podľa nej z celkových tržieb maloobchodu vyše 40 percent. Vlani ich podiel vzrástol dokonca na takmer 44 percent, pretože tieto druhy prevádzok boli otvorené aj počas jarných mesiacov. V roku 2020 tak tržby supermarketov a hypermarketov medziročne vzrástli o 5 percent.
Oproti roku 2019 sa podľa Sadovskej tržby podarilo zvýšiť aj maloobchodu mimo predajní, stánkov a trhu (súčasťou sú aj online obchody), a to v priemere o 2,3 percent. Špecializované predajne s ostatným tovarom pre domácnosť zaznamenali nárast tržieb o 1,5 percent. Tržby špecializovaných predajní so zariadeniami pre informačné a komunikačné technológie boli porovnateľné ako v roku 2019.
Slovákom stúpli výdavky na potraviny za ostatných 10 rokov najviac z EÚ
Upozornila, že hoci zákazníci chodili vlani do obchodov menej často, ich nákupné košíky či vozíky boli plnšie. „Podľa našich odhadov bol vlani realizovaný nákup v priemere o 20 až 25 percent väčší ako v období pred pandémiou. Pandémia zmenila aj obsah našich nákupných košíkov," zdôraznila.
Poznamenala, že počas vlaňajšieho roka zároveň došlo k útlmu nákupnej turistiky do okolitého zahraničia. Slováci, ktorí zvykli v posledných rokoch nakupovať v Maďarsku, Poľsku, Rakúsku či v Česku, sa tak opäť presunuli do obchodov na území Slovenska, čo v konečnom dôsledku taktiež prospelo domácej spotrebe.
Dodala, že mnohí zákazníci zároveň nákupy posúvali na neskôr, keď boli obchody opäť otvorené. Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom či konkrétnym tovarom, možnosť mať zakúpený tovar ihneď k dispozícii či faktor nakupovania ako formy relaxu. Vlani tak svoju pozíciu potvrdil už skôr nastolený trend kombinácie klasického nakupovania vo fyzických prevádzkach a online nakupovania.