Slovenský herný priemysel zaznamenal vlani prvýkrát výraznejší pokles. Celkový obrat klesol zo 77,1 milióna eur v roku 2022 na vlaňajších 70 miliónov eur. Aktuálne na Slovensku pôsobí 69 herných spoločností, ktoré zamestnávajú 1 017 pracovníkov, čo predstavuje pokles oproti 1 080 pracovníkom v roku 2022. Informoval o tom Maroš Brojo, výkonný riaditeľ občianskeho združenia Slovak Game Developers Association.
Celkový obrat
Priblížil, že podľa štatistík kľúčové ukazovatele v slovenskom videohernom priemysle pokračujú v poklese, ktorý sa po pandemickom náraste zhoduje s trendmi na globálnom hernom trhu. Ten bol v posledných rokoch nútený vysporiadať sa s klesajúcimi ziskami, najmä konsolidáciou a prepúšťaním, ktoré však Slovensko výrazne nezasiahlo.
Spresnil, že na celkovom obrate 70 miliónov eur v roku 2023 sa podieľalo desať percent najväčších spoločností sumou 58,6 milióna eur. Podiel ekonomicky najvýkonnejších spoločností na celkovom obrate v porovnaní s ostatnými sa takmer nezmenil a predstavuje 83,5 percenta.
Doplnil, že v Bratislave a okolí je sústredených 65 percent všetkých spoločností, zatiaľ čo v Košiciach a východnej časti Slovenska sídli 29 percent.
Vývojári pripravujú ďalšie hry
V roku 2023 domáci vývojári podľa neho vydali 80 vlastných hier a formou spolupráce s inými subjektmi vzniklo 157 projektov. Celkovo sa pracuje na viac než 310 pripravovaných hrách, pričom najväčšími cieľovými platformami pri vydaní sú PC (72,5 percenta), mobilné zariadenia (31,9 percenta), Xbox konzoly (23,2 percenta) a Playstation konzoly (18,8 percenta).
Dodal, že spoločnosti v hernom priemysle zamestnávajú aktuálne 1 017 pracovníkov, z ktorých 21 percent tvoria ženy a deväť percent vývojári zo zahraničia.
Cieľom SGDA je formovanie atraktívneho prostredia a zlepšovanie podmienok pre vývoj hier na Slovensku, podpora herných vývojárov a herných startupov, vzdelávanie a rozvoj talentov a osveta odbornej i laickej verejnosti v oblasti tvorby digitálnych hier.