Na Slovensku chce zvýšiť počet zamestnancov 26 percent firiem. Naopak, 15 percent podnikov zrejme pracovníkov prepustí a 50 percent neplánuje žiadne zmeny, vyplýva z prieskumu Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ), ktorý predstavila jej viceprezidentka Zuzana Rumiz.
Percento zamestnávateľov, ktorí mienia naberať, mínus percento zamestnávateľov, ktorí chcú prepúšťať, predstavuje index trhu práce, ktorý je na úrovni 12-tich percent. Je to veľmi pozitívne napriek tomu, že sa nám toto percento znížilo o dve percentá oproti predošlému štvrťroku, upresnila Rumiz.
Z hľadiska regiónov sú najvyššie náborové plány na západnom Slovensku, a to aj z dôvodu väčšieho počtu priemyselných podnikov či logistických firiem. V Bratislave však väčšie percento zamestnávateľov plánuje skôr znížiť počet svojich pracovníkov. Pozitívne náborové plány na úrovni 14-tich percent sú podľa Rumiz viditeľné už niekoľko štvrťrokov na východe krajiny. Dôvodom môžu byť aj nové investície či plánované expanzie už existujúcich firiem.
Najviac zamestnancov chcú tento rok firmy nabrať do komunikačných služieb, pričom každá tretia plánuje v tejto oblasti zvyšovať počty ľudí. Štyri percentá z celkového počtu komunikačných služieb budú prepúšťať aj naďalej. Veľmi dobre sa drží doprava, logistika, automobilový priemysel na úrovni 29 percent či zdravotníctvo, kde index trhov práce predstavuje 25 percent. Zdravotníctvo je zároveň aj odvetvím, ktoré má najvyššie náborové plány, čiže jeho firmy v priemere počítajú s nárastom o 140 jednotiek, doplnila Rumiz.
Zamestnávatelia budú tento rok ovplyvnení demografickými posunmi, technologickým pokrokom, digitalizáciou či geopolitickou situáciou. Najviac pozornosti sa bude venovať mladej generácii Z, ktorá je technicky zdatná, preto očakáva aj kariérny posun. Z prieskumu vyplynulo, že polovica respondentov tejto generácie chce do šiestich mesiacov odísť z práce, preto by sa mali firmy snažiť si ich udržať.
Mnohí zo skupiny mileniálov vo veku od 27 do 42 rokov sa postupne stávajú manažérmi, ktorým by mali podniky vytvoriť nejaké programy na mentorovanie ľudí. Ak to zamestnávatelia nespravia, tak je podľa Rumiz možné, že sa rozhodnú odísť a nájsť si nové zamestnanie, ktoré im ponúkne takýto benefit. Dôležitou bude pre tento rok aj rovnaké odmeňovanie žien a mužov. V kategórii od 25 do 34 rokov je totiž v porovnaní s mužmi oveľa viac žien s vysokoškolským vzdelaním, čo vytvára pracovnú silu, ktorá môže byť prínosná pre zamestnávateľov.
Ďalšie dôležité správy
