Slovensko je dnes relatívnym svetovým lídrom vo výrobe automobilov, vyprodukuje približne 185 áut na 1 000 obyvateľov. Predaj nových áut však klesá od rekordu z roku 2017. Dopyt po nich obmedzuje rast cien, ktorý predbieha rast príjmov, ale aj zmeny spotrebiteľského správania a rýchly rast trhových podielov čínskych automobiliek. Informovala o tom VÚB banka vo svojom júlovom mesačníku.

Najdôležitejšie odvetvie ekonomiky

Automobilový priemysel je podľa mesačníka najkľúčovejším odvetvím slovenskej ekonomiky, keďže je naň nadviazané množstvo pracovných miest, a to aj u dodávateľov, v logistike, výrobe súčiastok, ale aj vo výskume a vývoji. Podľa odhadu Zväzu automobilového priemyslu SR to je spolu priamo a nepriamo až 261-tisíc zamestnancov, teda každý desiaty pracovník v krajine.

„Zároveň odvetvie tvorí až polovicu tržieb celého priemyslu a viac ako dve pätiny celkového exportu tovarov. SR je dnes relatívnym svetovým lídrom vo výrobe automobilov, keď vyprodukuje približne 185 áut na 1 000 obyvateľov. Tento údaj výrazne 'predbehne' aj Nemecko, kde výroba áut na 1 000 obyvateľov dosahuje približne 46 kusov na tisícku populácie,“ uviedli autori mesačníka a ekonómovia VÚB Zdenko Štefanides a Michal Lehuta.

Globálna kríza automobilového priemyslu

Svetové predaje nových áut však ani po šiestich rokoch nenarástli na rekord z roku 2017. Podľa mesačníka z nich „ukrojila“ pandémia, problémy dodávateľských reťazcov, nedostatok čipov, inflácia, ruská vojna a sankcie, energetická kríza, viac práce z domu i spomalenie hospodárstiev pre vyššie úrokové sadzby. „K problémom dôležitého stredoeurópskeho odvetvia sa pridáva aj tvrdá konkurencia z Ázie, klimatická regulácia a výzvy elektrickej transformácie,“ dodali autori.

Predaj automobilov sa podľa autorov nevrátil na predpandemickú úroveň z viacerých dôvodov. „Tým prvým a najzásadnejším bol celosvetový nedostatok polovodičov, najmä čipov, ktoré vo veľkej miere využíva aj automobilový priemysel. Polovodiče sú kľúčovou súčasťou modernej elektroniky v automobiloch a ich nedostatok spôsobil obmedzenia vo výrobe a dodávkach nových vozidiel,“ uviedli. Ďalším dôvodom je zmena spotrebiteľských návykov spôsobená pandémiou.

„Len“ okolo milióna

Nižší dopyt tak spôsobil, že ani slovenská produkcia odvetvia stále nedosahuje úrovne z druhej polovice roka 2018 nižšie. „Vlani podobne ako v minulých rokoch slovenské automobilky vyrobili 'len' okolo jedného milióna vozidiel a podobný počet začiatkom roka očakávali aj na tento rok. V roku 2022 vyrobili o päť percent menej vozidiel ako predvlani, keď zas tento počet medziročne narástol o štyri percentá voči roku 2020,“ uzavreli autori.

Ďalšie dôležité správy

Závod Kia Slovakia v Žiline.
Neprehliadnite

Situácia v zásobovaní dielmi sa v slovenských automobilkách stabilizovala