Slovensko zatiaľ nemá plán, ako splniť záväzok znížiť do konca budúceho roka emisie z nákladnej dopravy o 15 percent.

Upozornil na to na štvrtkovom stretnutí odborníkov organizovanom Slovenskou asociáciou pre elektromobilitu generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz.

EÚ v januári dosiahla dohodu o znížení emisií pre cestnú nákladnú dopravu a autobusy, pričom stanovila ciele do rokov 2030, 2035 a 2040 s postupným znížením o 45, 65 a 90 percent oproti úrovni z roku 2019.

„Už do konca budúceho roka má byť však dosiahnuté zníženie o 15 percent, pričom na Slovensku nemáme pripravený plán, ako tento záväzok ideme splniť,“ uviedol Lasz. Významná bude podľa neho aj obnova flotily mestských autobusov, ktoré majú byť na 90 percent bezemisné už do roku 2030 a od roku 2035 už nemajú produkovať žiadne emisie.

Problematická výstavba infraštruktúry

Riaditeľ asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský upozornil aj na problémy s výstavbou infraštruktúry pre elektromobilitu, ktorú predpokladá nariadenie EÚ o infraštruktúre pre alternatívne palivá.

„Nariadenie si nevyžaduje implementáciu do vnútroštátneho práva, a tak je už priamo účinné aj na Slovensku,“ pripomenul Križanský. Slovensko by malo do konca budúceho roka vybudovať nabíjacie parky (huby) s minimálnym výkonom 1400 kilowattov pri diaľniciach a pokryť takto 15 percent cestnej siete zaradenej na Slovensku do európskej siete TEN-T Core.

„Keďže prevažne ide o odľahlé lokality, kde takýto výkon nie je jednoduché priviesť, musíme v prvom kroku urýchlene investovať do distribučných sústav,“ zdôraznil šéf asociácie.

V plnení cieľov sa bude meškať

V základnej sieti TEN-T má Slovensko zaradených 480 kilometrov diaľnic, čo pri aktuálnych požiadavkách znamená podľa Križanského vybudovať za 20 mesiacov dva až tri rýchlonabíjacie diaľničné huby v závislosti od ich lokality.

„Výstavba aj vo vyspelejších krajinách trvá minimálne dva roky a my sme zatiaľ iba v štádiu diskusie o lokalitách, kde budeme stavať. Jednoducho povedané, už teraz vieme, že budeme v plnení cieľov meškať,“ dodal.

Asociácia porovnala situáciu v znižovaní emisií nákladných automobilov so susednými krajinami. Tvrdí, že kým v Poľsku, Rakúsku či iných európskych krajinách už bežia dotačné programy na podporu kúpy bezemisných nákladných áut a zriadenie nabíjačiek pre kamiónovú dopravu, u nás v tejto oblasti doteraz žiadne výzvy realizované neboli.

„Je to škoda, pretože nečinnosťou len ďalej oslabujeme postavenie slovenských dopravcov na európskych trhoch. Konkurenčný tlak môže potopiť mnohé logistické, špedičné a prepravné spoločnosti,“ dodal Križanský.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Europoslanci schválili emisnú normu s miernejšími emisnými limitmi a dlhším časovým rámcom