Slovensko v náraste cien pohonných látok prekonáva okolité krajiny. Ako si všimli analytici z Dáta bez pátosu, za ostatné tri týždne zdražel benzín 95 na Slovensku o takmer osem centov, pričom v Česku len o 2,5 centu.
V Rakúsku za ten čas len o štyri centy. Okamžite po náznaku rastu ceny na burze reagovali podľa analytikov aj ceny na slovenských čerpačkách, samozrejme smerom hore. „Dokonca, nie len hneď, ale aj najviac z okolitých krajín,“ podotkli na sociálnej sieti analytici.
Už v strede januára boli podľa analytikov ceny benzínu na Slovensku z okolitých krajín, okrem Rakúska, najvyššie.
„Následne pri prvom zvýšení do 22. januára sme preskočili aj Rakúsko a v ďalších dvoch skokoch sme sa dostali o slušných tri až 12 centov vyššie ako Rakúsko, Poľsko, Maďarsko alebo Česko,“ dodali analytici s tým, že dnes už nakupujeme benzín za prevažne 1,63 eura za liter napriek tomu, že v Čechách sa cena motá okolo 1,50 eura za liter.
Slovensko má pritom len oproti Českej republike niekoľko výhod, ako nižšiu DPH, spracováva prevažne lacnú ruskú ropu, pri ktorej je diskont 10 až 20 dolárov na barel. Slovenskí motoristi však podľa analytikov v cenách pohonných látok platia v každom litri aj mimoriadnu daň, ktorá ide štátu a prispievajú k vysokým maržiam výrobcu, distribútora a predajcu.
„Práve pre nedostatok konkurencie, pre voči maržiam nekonajúci protimonopolný úrad, pre dlhodobú toleranciu vysokej inflácie a aj pre bezbrehé zvyšovanie cien sme tam, kde v rebríčkoch inflácie v Eurozóne sme, najvyššie. Aj v januári 2024 sme mali mesačný pohyb smerom hore o 0,6 percenta, pričom priemer Eurozóny bol smerom dole o 0,4 percenta. A to sa u nás neregulovali ceny tepla, plynu, elektriny,“ upozornili analytici.
Na burze sa ceny finálneho produktu benzínu vo väzbe na niekoľko faktorov, ako sú cena ropy, zásoby benzínu, kurzy dolára voči euru, náklady na rafináciu, samozrejme hýbu. Klesajú alebo stúpajú.
„Cena benzínu bez daní (DPH, spotrebné dane) je na Slovensku z EU27 medzi tými vyššími, na Rakúsko a Čechy nemáme. Tam je cena nižšia, aj výrazne. U nafty rovnako,“ uzavreli analytici, podľa ktorých je problémom Slovenska stále fakt, že pokles cien pohonných látok na základe vonkajších faktorov je u nás stále pomalý, no opačne nárast, je rýchly.