Na 14 nových kusov nadzvukových lietadiel plánuje vláda utratiť viac ako jednu miliardu eur. V konečnej sume, ktorá však stále nie je známa, by v nej mali byť započítané aj sprievodné výdavky, ako sú napríklad výcvik pilotov, infraštruktúra či munícia.

Stíhačky F-16 Block 70/72 sú najnovšou verziou, Slovensko bude navyše prvou krajinou v rámci Európskej únie, ktorá bude mať tieto stroje vo výzbroji.

Peter Pellegrini spomenul aj sumu, ktorá dosiahne úroveň 1,589 miliardy eur. Slovensko tieto prostriedky zaplatí postupne a z rozpočtu rezortu obrany, ktorý by sa mal v najbližších rokoch navyšovať, v roku 2024 by mal dosiahnuť až na úroveň rovných dvoch percent Hrubého domáceho produktu.

„Musím povedať, že tieto dve ponuky boli skutočne veľmi, ale veľmi podobné aj z ekonomického pohľadu. Konkrétne ponuky sú v utajenom režime, ale Slovensko zaplatí za 14 kusov nových lietadiel, výcvik pilotov, infraštruktúru a logistiku 1,589 miliardy eur. Za týmto rozhodnutím si stojíme a stotožňuje sa s ním aj najvyšší veliteľ Ozbrojených síl SR prezident Andrej Kiska,“ priblížil.

„Z analýzy obmeny taktických stíhacích lietadiel a pri zohľadnení všetkých faktorov, akými je nákup lietadiel, munícia, náklady na výcvik na pilotov a pozemný personál, logistické zabezpečenie, dobudovanie infraštruktúry, dodacie lehoty a ďalších nákladov na prevádzkovanie a pripadnú modernizáciu, s perspektívou používania nového taktického stíhacieho lietadla za horizont 2040 vyplýva, že je výhodnejšie obstaranie 14 lietadiel F-16 Block 70/72,“ uvádza sprievodný materiál, ktorý je dostupný na oficiálnej webovej stránke Úradu vlády SR.

„Na základe dôkladných analýz sme vybrali to najlepšie riešenie, pretože ide o špičkové moderné stroje, ktoré z hľadiska ceny, kvality a spôsobilostí, ako aj toho, čo si môžeme ako krajina dovoliť, nemajú konkurenciu,“ povedal minister obrany Peter Gajdoš po rokovaní vlády. Zároveň poďakoval americkej, ako aj švédskej vláde, za seriózne ponuky a rokovania.

Obstaranie amerických lietadiel je podľa bezpečnostných analytikov a politickej opozície zbytočné, pretože slovenskí piloti vzlietajú iba na ochranu vzdušného priestoru. Podľa odborníkov je tiež švédska verzia lacnejšia. Navyše Slovensko je stále závislé od prevádzky ruských Mig-29, pri ktorých platí desiatky miliónov eur ročne za prevádzku.

Americké stroje F-16 vie výrobca dodať do 36 mesiacov od podpísania príslušných kontraktov, kým Švédi deklarujú 20 mesiacov. Slovensko má abonentnú zmluvu na prevádzku Migov do konca roka 2019, v prípade využitia opcie sa dá predĺžiť o jeden rok, v prípade americkej definitívy by tak museli prísť ďalšie rokovania s ruskou stranou.

Zaujímavosťou zverejneného materiálu bola časť s informáciou o dobudovaní podporného centra pre švédske Gripeny, ktoré ponúkal ich výrobca Saab, pretože donedávna kompetentní na Ministerstve obrany SR tvrdili, že o tejto možnosti neboli oficiálnou cestou informovaní.