Slovensko má veľký záujem získať na svoje územie investíciu v podobe továrne na batérie, v tejto oblasti má rozpracovaných aj niekoľko projektov. V rozhovore to potvrdil riaditeľ Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu Róbert Šimončič. „V Európe sa z dôvodu veľmi progresívnych plánov investovania do elektromobility snažia etablovať hlavne baterkárne z Ázie a všetky, ktoré sa pozerajú na Európu, sa pozerajú aj na Slovensku,“ uviedol.
Slovensko má pritom veľkú výhodu, čo sa týka polohy, členstva v eurozóne, prítomnosti jadrových elektrární, ale aj dobre rozložených automobiliek. Zároveň by sa podľa Šimončiča od nás dali veľmi dobre obhospodáriť aj fabriky v Maďarsku, Poľsku či Čechách. „Máme teda určite šancu jednu z týchto baterkární získať. Je to však investícia náročná na kapitál a na energetiku a zároveň platí, že sa pre jej vybudovanie investor rozhodne až vtedy, keď má dohodnuté kontrakty,“ zhodnotil.
V prípade závodov na batérie ide o miliardové investície, približne od jednej do troch miliárd eur. Kedy by v tejto oblasti mohol byť ohlásený príchod konkrétneho investora sa však odhaduje ťažko. „Jednáme s niekoľkými, uvidíme, ako sa veci vyvinú ďalej. Je to veľmi ťažké predpovedať a ako som povedal, pri baterkárňach je to vždy závislé na tom, či majú dohodnutý kontrakt s niekým v Európe,“ zdôraznil šéf agentúry.
Slovensko sa v minulosti spomínalo ako možná krajina pre výstavbu továrne na batérie koncernu Volkswagen. Ten napokon ohlásil, že do Európskej únie takýto projekt neprinesie. Šimončič za týmto krokom vidí predovšetkým vysoké ceny energií. „To, čo znevýhodňuje celú Európu, je cena energie. Keď sa pozrieme na Kanadu, Ameriku, alebo napríklad Maroko, všade tam môže investor dostať podstatne lepšiu cenu energie. V tejto oblasti teda svojím spôsobom nezaostáva Slovensko, ale celá Európa,“ skonštatoval.