Bezpečnejšia liečba pacienta
Kľúčovou zmenou bude, že lekári budú všetky informácie o zdravotnom stave a liečbe pacienta po novom nahrávať do tzv. elektronickej zdravotnej knižky. Prostredníctvom nej mu budú môcť súčasne elektronicky objednať laboratórne vyšetrenie či vyšetrenie u špecialistu a vypísať elektronický recept na lieky.
„Zmyslom takejto elektronickej dokumentácie je poskytnúť relevantné informácie zdravotníkom v správnom čase na správnom mieste o všetkých procesoch zdravotnej starostlivosti,“ povedal Ľuboš Černý, šéf Národného centra zdravotníckych informácií, ktoré projekt zastrešuje. To má následne viesť k odstráneniu opakovaných vyšetrení, zníženiu nákladov v dôsledku chybnej diagnostiky či vykazovaniu fiktívnych nákladov.
Jednou z ďalších výhod elektronizácie pre pacienta má byť ušetrený šetriť čas. Viac totiž nebude musieť chodiť k obvodnému lekárovi len preto, aby mu dal do rúk výsledky laboratórnych vyšetrení, aby ich následne odniesol k špecialistovi. Zároveň má byť chránený pred predpisovaním nesprávnych liekov, keďže nový softvér lekárov upozorní na interakcie predpísaných liekov.
„Sme o krok bližšie k bezpečnejšej liečbe pacienta, pretože aj my lekári viac nebudeme dostávať často neúplné, len sprostredkované informácie od pacientov, ale zautorizované od lekárov,“ povedala medicínska expertka a konzultantka ministerstva Helga Kajanová. Ako dodala, pacient taktiež viac nebude musieť v lekárňach platiť za recepty, keďže aj tie budú elektronické.
Rozdajú karty a čítačky
Lekárnici, lekári či ostatní zdravotnícki pracovníci budú mať k zdravotným údajom pacienta prístup cez jeho elektronický zdravotný preukaz, respektíve elektronický občiansky preukaz pacienta. Ten nahradí doterajší preukaz poistenca. Na to, aby si však pozreli jeho anamnézu či predpísané lieky, budú potrebovať súhlas. Ten im pacient vydá tak, že keď zdravotník vloží jeho elektronickú kartu do čítačky, zadá svoj PIN kód.
Ochrana pacientových údajov je pritom zabezpečená šifrovaním dát, ktoré sa spájajú tzv. kľúčmi na elektronickej karte po vložení do čítačky. Ku kľúčom nebude mať prístup ani administrátor Národného portálu zdravia, ktorý má byť vstupnou bránou do elektronickej zdravotnej knižky.
Cez portál si bude môcť aj samotný pacient skontrolovať svoje zdravotné záznamy. Rovnako to, kto okrem neho sa k nim dostal či pokúšal dostať. Na portáli nájde aj overené informácie týkajúce sa zdravia, ktoré by si inak vyhľadával na nespoľahlivých stránkach.
Elektronické karty aj čítačky budú zdravotníkom distribuovať bezplatne. Koľko presne poskytovateľov či pacientov bude do pilotnej fázy eHealthu zapojených nie je zatiaľ známe. Nateraz vie rezort menovať len laboratórium Medirex a nemocnice v Bratislave či v Malackách.
Okrem nich počítajú aj s nemocnicami, ako aj lekárňami, na strednom a východnom Slovensku. „Elektronickú zdravotnú kartu bude mať každý pacient, ktorý o ňu prejaví záujem,“ dodáva generálny riaditeľ Sekcie informatiky ministerstva zdravotníctva Rastislav Beliansky.
Nulové náklady?
Na prípravy eHealthu sa začalo pracovať ešte v roku 2008, o rok neskôr bola vypracovaná štúdia uskutočniteľnosti a podpísaná zmluva na čerpanie Nenávratného finančného prostriedku na tento projekt.
V roku 2010 bolo za vlády Ivety Radičovej zavádzanie eHealthu pozastavené a opäť obnovené druhou vládou Roberta Fica. Zdravotníci oceňujú, že po rokoch rozprávania o elektronickom zdravotníctve konečne vidno aj praktické výsledky.
„Som presvedčený, že to bude fungovať, lebo už dnes sa 50 percent receptov vypisuje elektronicky,“ povedal prezident Asociácie súkromných lekárov Ladislav Pásztor.
Na konferencii sa však objavili aj kritické hlasy, podľa ktorých nie je pravda, ako tvrdí rezort, že kvôli zavádzaniu eHealthu nebudú mať žiadne náklady. „Ak si aj softvérové firmy nepremietnu zmeny, ktoré budú musieť vykonať v priamej platbe, nepriamo sa to odrazí v ročnej platbe, ktorú si zvyšujú po každej legislatívnej zmene,“ povedal viceprezident Slovenskej komory zubných lekárov Karol Moravčík.
V pléne dokonca padla aj čiastka, ktorá sa mala v súvislosti s ročnou údržbou nového systému už spomínať. „465 eur... Kto nám to zaplatí?“ pýtal sa prezident Slovenskej lekárske únie špecialistov Andrej Janco. Zástupcovia ministerstva vraj o žiadnej takejto sume nemajú informácie a s IT spoločnosťami rokujú o tom, aby zmeny zdravotníkov nič nestáli.
Na projekt bolo doteraz z eurofondov minutých 47 miliónov eur. Ako už Trend.sk informoval, časť z týchto peňazí, zhruba 3,8 milióna eur, bude musieť ministerstvo zdravotníctva vrátiť kvôli chybám v tendri na zákazku „Elektronické služby zdravotníctva“.
„Čiastka súvisiaca s vrátením neoprávnených výdavkov za projekt Elektronické služby zdravotníctva sa odvíja od výsledku kontroly ÚVO a nesúvisí s predlžovaním projektu ani so zrušením tendra na Národný zdravotnícky informačný systém,“ uviedlo v marci tlačové oddelenie ministerstva financií. Podľa R. Belianskeho doteraz nedostali žiadnu žiadosť na vrátenie peňazí.
Čo bude súčasťou eHealthu
Národný portál zdravia – portál pre občanov s overenými informáciami o zdraví, chorobách, liekoch, zdravotníctve a pod. Zároveň bude vstupnou bránou pre služby elektronického zdravotníctva.
Elektronická zdravotná knižka – budú sa do nej nahrávať všetky zdravotné záznamy. Pacient si bude môcť skontrolovať, kto k nim pristupoval alebo sa k nim pokúsil dostať.
Elektronická preskripcia, dispenzácia a medikácia – umožní postupne nahradiť papierový recept elektronickým, poskytne lekárom a lekárnikom podporu pri predpisovaní či podávaní liekov prostredníctvom dostupnej medikačnej histórie pacienta, upozorní na liekové interakcie.
eAlokácie – táto služba má v cieľovom stave umožniť elektronickou formou alokácie zdrojov medzi jednotlivými poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti – či už ide o plánovanie vyšetrení pacienta lekárom, objednávanie laboratórnych vyšetrení a očkovaní alebo o pripomenutie plánovaných termínov výkonov.