Cestovný ruch je jedným z pilierov slovenskej ekonomiky, kľúčovú úlohu zohráva tvorba a propagácia najmä na zahraničných trhoch. Ministerstvo cestovného ruchu a športu SR preto v roku 2025 plánuje zvýšiť rozpočet na podporu destinačného manažmentu o desať miliónov eur. To má umožniť organizáciám cestovného ruchu zvýrazniť aktivity zamerané na prilákanie zahraničných turistov a zlepšenie prezentácie Slovenska. Podpora reaguje na rastúcu konkurenciu v európskom cestovnom ruchu.
Nutnosť konkurencieschopnosti
„Našou hlavnou výzvou je udržať krok s európskymi krajinami, ktoré zaznamenávajú rýchlejší rast v návštevnosti. Preto v roku 2025 poskytneme krajským a oblastným organizáciám cestovného ruchu desať miliónov eur navyše, aby sme podporili tvorbu produktov a ich propagáciu na medzinárodnej úrovni. Zároveň investujeme ďalších 20 miliónov eur do infraštruktúry,“ uviedol minister cestovného ruchu a športu Dušan Keketi počas celoslovenského stretnutia zástupcov cestovného ruchu v Šamoríne.
Na to, aby Slovensko zostalo konkurencieschopné na medzinárodnom turistickom trhu, bude kľúčové pokračovať v podpore regiónov a zlepšovať infraštruktúru. Pomôcť rozvoju cestovného ruchu má aj nová legislatíva. Zákon na podporu cestovného ruchu prinesie desať miliónov eur viac do rozvoja regiónov, podporiť by mal aj oblasť príjazdov zahraničných návštevníkov do turistických destinácií. Zákon o Fonde na podporu cestovného ruchu je zase systémovým nástrojom, ktorý prinesie 20 miliónov eur na rozvoj infraštruktúry v cestovnom ruchu.
Dovolenka na Slovensku
„Dáta z medziročného porovnania nám ukazujú, že sme na správnej ceste. Slovensko navštívilo v období od januára do júla tohto roku 3,3 miliónov turistov, čo je medziročne o 2,4 percenta viac. Údaje za prvý prázdninový mesiac ale ukazujú, že konkurencia medzi európskymi destináciami je veľká. Prilákať vyššie počty turistov sa nám darí viac na domácom trhu. O tých zahraničných musíme zabojovať výrazne viac, ako doteraz,“ zhodnotil štátny tajomník pre cestovný ruch Marek Harbuľák.
Zlepšiť sa musí aj synergia so Slovakia Travel. Príkladom môže byť letecké spojenie Piešťan s Izraelom, ktorému sa aj napriek zložitej situácií darí rásť, výsledkom čoho sú rastúce počty návštevníkov nielen v Piešťanoch, ale aj iných regiónoch Slovenska. Organizácie cestovného ruchu v tomto období plánujú svoje aktivity na rok 2025, pričom ich prepojenie so stratégiou a aktivitami Slovakia Travel je zásadné pre konkurencieschopnosť Slovenska na globálnom trhu.