Firmy na Slovensku sa obávajú korupcie najviac za posledné roky. Trápia ich najmä zmanipulované verejné zákazky, nerovnaký prístup k rôznym povoleniam či to, že korupčníci nie sú trestaní, informovala Nadácia Zastavme korupciu.

V spoločnom prieskume nemeckej, rakúskej, talianskej, francúzskej a holandskej obchodnej komory o stave ekonomiky medzi európskymi investormi na Slovensku skončila téma boja proti korupcii (na škále od jedna do päť) s hodnotením 4,2. „Čo je nielen najhorší výsledok za uplynulé tri roky, ale pre Slovensko vôbec najhoršie hodnotený ukazovateľ v kategórii hospodárska politika,“ uviedla riaditeľka Nadácie Zastavme korupciu Zuzana Petková.

Korupcia je rozšírený problém

Z rovnakého prieskumu tiež vyplynulo, že atraktivita Slovenska je pre zahraničné firmy najnižšia za posledných päť rokov. Vnímanie korupcie v slovenskom biznise za posledný rok narástlo takmer najviac v celej Európe. Spomedzi 500 podnikateľov až 85 percent uviedlo, že korupcia je na Slovensku rozšírený problém. „Oproti minulému roku ide o zhoršenie o šesť percentuálnych bodov, čo nám zabezpečilo šiestu najhoršiu priečku v Únii,“ dodala nadácia.

Tohtoročný prieskum Európskej komisie ukázal, že 76 percent podnikateľov považuje podmienky obchodných verejných súťaží, prispôsobené konkrétnym firmám, za rozšírený problém.

Férovosť sa ešte zhorší

„Pritom hrozí, že férovosť mestských a štátnych nákupov sa ešte zhorší. Od leta totiž štát viditeľne uvoľnil pravidlá pre nákupy, menej sa bude súťažiť a viac zákaziek zadávať vopred vybraným firmám. Potvrdzujú to aj prvé štatistiky za tri mesiace, podľa ktorých klesol počet vyhlásených zákaziek o 65 percent,“ upozornila Xénia Makarová z nadácie.

Zároveň spomedzi európskych podnikateľov slovenskí najmenej veria, že spoločnosti a ľudí zapojených do korupcie stihne trest alebo sa dostanú pred súd. „Spravodlivý trest pre korupčníkov očakáva na Slovensku len 26 percent firiem, európsky priemer je 54 percent. Vyplýva to opäť z prieskumu EK,“ uzavrela nadácia.

Ďalšie dôležité správy

Consumption And Consumerism. Portrait Of Young Woman With Shopping Cart In Market Buying Groceries Food Taking Products From Shelves In Store, Holding Glass Jar Of Sauce, Checking Label Or Expiry Date
Neprehliadnite

Slovákov najviac trápi inflácia, vnímajú ju najmä cez zdražovane potravín