V minulom roku podľa oficiálnych výsledkov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR vzišlo z liniek závodov Kia, Volkswagen a PSA Peugeot Citroën celkovo 1 038 503 automobilov. Medziročne ide o nárast o necelých sedem percent.

Na hrane kapacít

Obdobný sedempercentný rast podľa výkonného viceprezidenta zväzu Jaroslava Holečka nemožno očakávať aj v tomto roku. Trojica finalizačných závodov na Slovensku je totiž na hrane svojich kapacitných možností. Aj preto sú v očakávaniach opatrní. „Nebudeme už tak prudko rásť, nad hranicou jedného milióna však zrejme zostaneme,“ uviedol na stredajšej tlačovej konferencii prezidenta ZAP Juraj Sinay.

Hlavným ťahúňom v tomto roku bude opäť trnavská automobilka PSA Peugeot Citroën, ktorá vzhľadom na výsledky v prvom kvartáli a stav objednávok na ďalšie mesiace navýšila svoj vlaňajší odhad výroby. Namiesto pôvodne odhadovaných 290-tisíc vozidiel očakáva PSA výrobu až na úrovni 315-tisíc automobilov. Trnavčania začnú na jeseň vyrábať dlho očakávaný nový model. Pôjde o novú generáciu úspešného modelu C3, ktorý je najpredávanejším vozidlom francúzskej značky.

Fabrika spustí v úvode budúceho roka aj štvrtú víkendovú zmenu, vďaka čomu vznikne 800 nových pracovných miest. Spomedzi interných zamestnancov by malo prísť tristo ľudí, nábor externých zamestnancov plánuje PSA odštartovať podľa hovorcu Petra Šveca v septembri. Spoločnosť vytvorí dva víkendové pracovné režimy (dvojdňový a trojdňový) na skrátený úväzok.

Sportage ťahúňom Žiliny

Žilinská Kia očakáva pre tento rok výsledky na úrovni vlaňajška, keď vyrobila viac ako 338-tisíc vozidiel a zaznamenala tak už šiesty rok kontinuálneho rastu produkcie. Pomôcť má dopyt po novej generácii menšieho SUV Sportage, ktorý tvoril vlani viac ako polovicu celkovej výroby závodu.

Ten začala fabrika vyrábať koncom minulého roka. V prvom kvartáli mal nový Sportage pätinový podiel na celkových predajoch značky Kia v Európe. V marci sa dokonca stal najpredávanejším modelom mimo domáceho juhokórejského trhu.

Žilinskému závodu sa zároveň darí zvyšovať podiel na Slovensku vyrobených vozidiel na celkovom predaji značky na starom kontinente. Kým vlani to bolo 56 percent, v prvých troch mesiacoch tohto roka už modely zo Slovenska tvorili 60 percent všetkých predajov v Európe. V tomto roku plánuje Kia investície vo výške 60 miliónov eur.

Tie budú smerovať do príprav na spustenie výroby motorov pre chystané nové generácie modelov nižšej strednej triedy Kia Cee'd a Hyundai i30 v sesterskom závode v českých Nošoviciach. Tie by mali na trh prísť v rokoch 2017 a 2018.

Volkswagen stabilne

Vlaňajšia výroba v bratislavskom Volkswagene bola doteraz neznámou. Nemecký koncern totiž posunul zverejnenie svojich finančných výsledkov a s nimi aj výrobné čísla slovenskej dcéry za minulý rok až na koniec apríla. Podľa prepočtov TREND.sk však bratislavská fabrika vyprodukovala vlani takmer 398-tisíc vozidiel. Rok predtým vyrobil viac ako 394-tisíc automobilov.

V tomto roku by si mal Volkswagen udržať tempo produkcie na približne rovnakej úrovni. Fabrika má za sebou nábeh novej generácie modelu Volkswagen up!, ktorý sa v Európe začne predávať v lete tohto roku. Do konca roka už fabrika neplánuje štart výroby nového modelu, čo je tradične brzda produkcie. Naopak v budúcom roku začnú do výroby nabiehať nové generácie modelov Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne. Bratislavský závod v tomto roku príjme aj stovky nových zamestnancov.