Pošte však takáto úprava taríf prinesie finančné prostriedky, ktoré nevyhnutne potrebuje na pokrytie rastúcich mzdových nákladov prevádzkových zamestnancov, ako aj modernizácie služieb pre ľudí a efektivizácie procesov.
V dôsledku digitalizovania a elektronizácie Slovenská pošta zaznamenáva dlhodobý pokles záujmu o využívanie poštových služieb. Výšku celkových nákladov na zabezpečenie služieb ovplyvňuje najmä neustály rast personálnych a prevádzkových nákladov. Zmena cien univerzálnej služby má najvýznamnejší vplyv na možnosti rozvoja moderných a efektívnych poštových služieb pre ľudí. Výnosy z univerzálnej služby tvoria vyše 50 percentný podiel z celkových výnosov Slovenskej pošty.
Sumár opatrení, ako budovať moderné a efektívne služby pre ľudí, predstavilo vedenie pošty v stratégii „Pošta 2020“ v septembri 2018. Už v rámci tejto stratégie bola identifikovaná potreba úpravy cien vybraných produktov a služieb, ktorých súčasná výška neodzrkadľovala reálne náklady na ich poskytovanie.
Od prvého júla tohto roku sú ceny univerzálnej služby a poštového platobného styku pre vnútroštátny poštový styk navýšené v priemere o jedenásť centov. Aj po tejto úprave sú ceny Slovenskej pošty na bežnej úrovni cien pôšt v susediacich krajinách, ktoré rovnako reagujú na zvyšovanie nákladov súvisiacich so zabezpečením poštových služieb.
Slovenská pošta neupravuje všetky tarify univerzálnej služby, úprava cien sa nedotkne napríklad medzinárodnej pošty a balíkových služieb. Balíkové služby Slovenskej pošty dnes využíva viac ako 70 percent zákazníkov takmer všetkých internetových obchodov na Slovensku.
Pre zabezpečenie dostatočnej flexibility pri doručovaní a spracovaní balíkových zásielok, Slovenská pošta plánuje rozšíriť kapacitu logistického centra vo Zvolene o viac ako 300%. Už zanedlho budú môcť zákazníci využívať napríklad novú mobilnú aplikáciu Slovenskej pošty, či ešte širšiu sieť nonstop dostupných BalíkoBOXov na podaj a vyzdvihnutie zásielky. V pláne je tiež rozšírenie automatizovaných vyvolávacích systémov, ktoré pomáhajú sprehľadniť a zrýchliť vybavenie zákazníkov na pobočkách.
V závere roka 2018 Slovenská pošta spustila centrálne doručovanie úradných zásielok, platbu faktúr prostredníctvom QR kódu a uviedla novú službu osvedčovania dokumentov na vybraných IOM poštách. Od začiatku apríla 2019 je osvedčovanie dokumentov na poštách ešte výhodnejšie oproti iným poskytovateľom.
K zefektívneniu prevádzky a pohodlnému vybaveniu zákazníkov prispieva od februára 2019 aj platba kartou na všetkých vyše 1 500 pobočkách Slovenskej pošty. Novinkou pre zákazníkov je aj rýchly výber hotovosti na poštách, ktorý vyhovuje najmä zákazníkom v obciach, kde nie je dostupný bankomat.