Vážení čitatelia,
číslo TRENDU na prelome júla a augusta tradične vynechávame, a tak Vám v predstihu prinášame 100-stranové dvojčíslo koncipované ako dovolenkové čítanie. Keďže mám povolanie s výsadou prečítať si celý TREND v čase, keď sa rodí, mám už to čítanie za sebou. Ale teším sa, že pre vás máme dezert na chvíle pohody, ktorý si určite vychutnáte.
Na obálke spoznáte miliardára Andreja Babiša, Slováka, ktorý pobláznil Česko. Dnes je najobľúbenejším politikom, jeho strana ANO by zrejme vyhrala voľby, Babišov Agrofert utešene rastie a jeho moc završuje vlastníctvo viacerých vplyvných médií. TREND si preto kladie otázku, Kam siaha Babišova moc, pretože aktuálne dianie naznačuje, že nezostala za hranicami ČR.
Prvý z našich rozhovorov pripravil Ján Záborský a oslovil v ňom Milana Lasicu. Málokto vie, že už pätnásť rokov podniká. Je totiž spolumajiteľom Štúdia L+S. Prečo sa rozhodol divadlo privatizovať? Bolo trápne hovoriť o pravicovosti a žiť zo štátnej dotácie, vysvetľuje. A hovorí tiež s typickým šarmom o tom, prečo to za vlády Vladimíra Mečiara nešlo, ako ekonomicky divadlo funguje a z čoho žije.
Slovenské akvaparky a termálne kúpaliská navštívi ročne zhruba toľko ľudí, koľko má krajina obyvateľov. Na Liptove je tento biznis dokonca tretím najväčším zamestnávateľom. Akvaparky robia radosť. Turistom aj majiteľom. Ako prízvukuje majiteľ GiNo Paradise v Bešeňovej sympatický Gruzínec so slovenským pasom Nodari Giorgadze, Boh nedal Slovensku automobilky, ale najmä hory, kyslík, jazerá a termálnu vodu. A to treba využívať.
House of Cards, Game of Thrones, True Detective. Nová vlna televíznych seriálov si za posledné roky získala veľké nadšenie publika i kritiky. Pozreli sme sa na to, prečo sme Posadnutí seriálmi, čo spôsobilo tento boom novej zábavy, ktorý opantal aj mnohých slovenských divákov.
Viaceré médiá sa v týchto dňoch vracajú k vypuknutiu prvej svetovej vojny. Ešte pred rokom by to bolo možno iba historické okienko. TREND si však všíma relatívnu ľahkosť a rýchlosť, s akou môže jedna konfliktná udalosť za určitých podmienok nekontrolovane prerásť do celosvetového vojnového konfliktu dovtedy nepoznaného rozsahu a ničivej sily. Prečítajte si, napríklad aj v súvislosti s vojnou na Ukrajine, Memento spred storočia.
Psychopatické črty pomáhajú v biznise aj politike, ale... To je titulok ďalšieho rozhovoru. Slovenského psychiatra Martina Hollého sme našli na mieste „šéfa Bohníc“, známej pražskej nemocnice. Titulok naznačuje, že reč bola o tenkých hraniciach, ktoré strážia duševné zdravie človeka. A rada M. Hollého? Pracovať na tom, aby sme sa každý deň vedeli zastaviť a nechať prácu v práci. A keď nie každý deň, tak aspoň na dovolenke.
V Bratislave vzniklo v poslednom období viacero konceptov zaujímavých nefajčiarskych kaviarní. Najznámejší je asi príbeh kaviarní Shtoor, ktoré sa pre súdne spory majiteľov rebrandovali na Štúr Cafe. Podniky s týmto názvom navyše končia aj v kníhkupectvách Martinus. Ich majiteľ Michal Meško spolu s jedným zo „štúrovcov“ vytvára vlastný koncept pod názvom Foxford. A zmien je teraz podstatne viac. V Bratislave nastali Kaviarenské šachy.
A ešte aspoň telegraficky zopár ďalších zaujímavých tém. Na Jarovskom ramene za posledné roky pribudli desiatky nových hausbótov. Čo ľudí láka opustiť pevnú zem a bývať na vode? Idylka v susedstve kačiek a labutí.
Mali ste voľakedy, tak ako ja, rumunské auto? Dacia? Ak krútite nosom, ste mimo. Reportér Martin Jesný navštívil rumunského výrobcu a začudovane krútil hlavou.
Banky už dlho aktívne vytláčajú klientov z pobočiek a smerujú na internet. Teraz začali platobné funkcie, základný kameň bánk, preberať technologické firmy. Koniec kamenných bánk?
Svet brandingu má nových hrdinov, ktorí nestarnú, nepriberajú a nevyvolávajú škandály. Neexistujúci Taliani dobýjajú svet.
Prichádza čas technologických seniorov. Na svete sú už nielen mobily pre dôchodcov, ale aj elektronické zdravotnícke pomôcky, webkamery a aplikácie.
Pre niekoho je dovolenkovým lákadlom piesočná pláž a služby hotela all inclusive, pre iných sú najväčšou vášňou staré opustené miesta. Dovolenky pre bláznov.
Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eura za číslo; za aktuálne dvojčíslo zaplatia namiesto 3,50 len 2,90 eura), majú k dispozícii úplný archív na webe a printové vydanie na stiahnutie už od stredy popoludnia - deň pred oficiálnym vydaním. Takisto majú TREND vždy so sebou v tablete alebo mobile prostredníctvom našich aplikácií pre iOS a Android.
Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected]. Ak sa chystáte oddychovať, želám Vám príjemnú dovolenku.
S úctou
Oliver Brunovský
TREND 29-30 / 2014